De zinsnede ‘Dood en belastingen’ wordt wellicht het meest geciteerd door Benjamin Franklin, ‘maar in deze wereld kan niets met zekerheid worden gezegd, behalve de dood en belastingen.’ Dit project stelt een update voor: Overlijden, belastingen en advertenties. Heb ik jouw onverdeelde aandacht?
Onthulling van de aandachtseconomie
In een tijdperk dat wordt gekenmerkt door digitale onderdompeling en constante connectiviteit, is reclame naadloos verweven met de structuur van ons dagelijks leven en is het uitgegroeid tot een onvermijdelijke methode om te kapitaliseren op het kostbaarste goed van onze generatie: aandacht. Zoals het gezegde luidt: "Als je niet voor het product betaalt, ben jij het product." In plaats daarvan ‘betalen’ we met onze aandacht. Deze afweging ondersteunt het digitale ecosysteem. Aandacht voedt de motor van het kapitalisme, een moderne zekerheid zoals Dood en Belastingen. Of we nu door de feeds van sociale media scrollen, de resultaten van zoekmachines verkennen of ons overgeven aan online video's, de momenten die we aan deze activiteiten besteden, worden nauwgezet bijgehouden, geanalyseerd en uiteindelijk omgezet in waardevolle valuta binnen de economische motor van adverteren. Het begrijpen van de wisselwerking tussen inhoud, commercie en ethiek in deze aandachtseconomie is van cruciaal belang. Maar terwijl we door deze nieuwe wereld navigeren, blijft er een dreigende vraag over… Zijn we ons echt bewust van de waarde die we ruilen voor het aanbod van de digitale wereld?