Addressing the surge in micromobility, this project utilizes 'tactical urbanism' to offer temporary or even permanent solutions for bicycle infrastructure.
VELĂ“ bicycle storage, MONĂ“ bicycle rack, and LENA lane separator are now introduced and available for testing at DDW.
Uitdagingen van de microbiliteitsinfrastructuur
Micromobiliteit, en vooral fietsen, groeit snel als gevolg van de coronapandemie, de sterk stijgende brandstofprijzen en de trend van een gezondere levensstijl. De ontwikkeling van stedelijke fietsinfrastructuur kan niet op gelijk tempo meegroeien, omdat het lastig is om op elke drukke locatie fietsvoorzieningen aan te leggen. Dit geldt vooral voor steden waar de fiets als dagelijks vervoermiddel geen lange traditie kent.
Flexibele oplossingen van VPI
Dit project maakt gebruik van de flexibele aanpak van 'tactical urbanism' als tijdelijke oplossingen voor de ontwikkeling van fietsinfrastructuur. Vanuit het perspectief van fietsers bekeken, komen twee belangrijke knelpunten naar voren: opslag en veiligheid. Deze twee factoren kunnen worden aangepakt met flexibele en tijdelijke oplossingen die voor dit doel zijn ontwikkeld: mobiele fietsenstalling VELĂ“, mobiele fietsstandaard MONĂ“, en de verwijderbare fietsstrookafscheider LENA. Ze zijn al geplaatst op tijdelijke openbare ruimtes en pop-up evenementen in Boedapest. VELĂ“ kan nu ook worden getest door bezoekers aan Dutch Design Week.