Neo Nature is een visueel onderzoek naar de weergave van de natuur in badkamerproducten.
Het toont een nieuwe opkomende natuur die ons omringt in ons dagelijks leven. We zien de natuur verschijnen op producten terwijl de echte natuur door menselijk handelen verdwijnt.
Greenwashing
In tijden van een ecologische crisis is het belangrijk om kritisch te zijn over groene claims die bedrijven overdragen aan het publiek. Neo Nature gaat in op hoe 'natuur' wordt gebruikt om een ​​product te verkopen. Terwijl veel bedrijven hun ecologische voetafdruk proberen te verkleinen, gebruiken anderen het als marketinginstrument om de consument de indruk te geven dat het bedrijf/product duurzaam is, terwijl dat in werkelijkheid niet zo is. Design werd gebruikt als marketingtool om producten als 'groen' en 'duurzaam' te promoten. Deze trend zien we terug in de marketing van badkamer producten. Hier zien we de weergave van de natuur onder andere door het bladmotief op producten.
Neo Nature
Met mijn project ben ik gaan reflecteren op deze “groene” marketing van badkamer producten. Met producten die in verschillende badkamers zijn gevonden, zoals shampoo, face wash, etc. heb ik een database gemaakt. Met behulp van de bladmotieven van deze producten heb ik meerdere badkamer situaties gecreëerd waarin deze bladeren tot leven kwamen. Zo creëerde ik een nieuwe natuur die ons in ons dagelijks leven omringt, Neo Nature.