Een van de grootste uitdagingen van deze eeuw is dementie. Ondanks dat er meer kennis is over dementie, is het nog steeds omringt met stigma. Dit brengt de levenskwaliteit in gevaar. In dit project is een interactieve museum installatie gebouwd om bewustwording te creëren rondom het dagelijks leven.
Stigmatisatie van mensen met dementie
In de huidige maatschappij is er een gebrek aan begrip en kennis over dementie en de consequenties daarvan voor iemands gezondheid. Individuen met dementie kunnen te maken krijgen met negatieve en discriminerende overtuigingen die de maatschappij heeft over hun conditie. Stigmatisering kan resulteren in stereotyperen, vooroordelen, en discriminatie tegen mensen met dementie. Hierdoor worden grote barrières gecreëerd die men ervan houdt om informatie, advies en hulp te zoeken.
Stigmatisering gebeurt op twee manieren. Bij zelf-stigma worden vooroordelen geïnternaliseerd die welzijn, zelfvertrouwen en levenskwaliteit negatief beïnvloeden. Bij publieke en beleefdheid stigma behoren negatieve gedragingen die naar de persoon met dementie, of zijn omgeving, gericht zijn. Oorzaken van deze gedragingen zijn valse overtuigingen over het verlies van waardigheid en persoonlijkheid. Hierdoor kan de kwaliteit van sociale interacties, sociale rollen, en relaties verminderen.
De relevantie van het veranderen van het stigma
Om te genoemde consequenties te overkomen moet meer bewustwording en begrip komen. Men moet minder snel oordelen over wat het betekent om met dementie te moeten leven. Het stigma zou kunnen verminderen door cultivatie van empathie en meer begrip voor de verschillende aspecten van dementie binnen de maatschappij.
Er zijn op dit moment wel een aantal initiatieven gericht op het verminderen van stigma, maar die zijn vaak gericht op familie, verzorgers en/of professionals die met dementie werken. Bovendien zijn deze vaak digitaal. Er zijn echter weinig fysieke initiatieven gericht op en wijder publiek, wat een kans voor designers demonstreert.
Het “house of memories” project
Het project is ontstaat met een samenwerking tussen Pleyade en het Nederlands Openluchtmuseum. Zij gaan een museum installatie bouwen dat bewustwording rondom dementie verhoogt. Het huis van herinnering zal bestaan uit een interactieve installatie dat aspecten van dementie illustreert vanuit verschillende perspectieven.
De huidige expositie is een exploratie van hoe het huis van herinnering eruit zou kunnen komen te zien. Een interactieve installatie is gepresenteerd in een keuken setting. Hier komen bezoekers indrukwekkende persoonlijke verhalen tegen vanuit verschillende perspectieven. De verhalen die gebruikt zijn komen uit een vooronderzoek waar persoonlijke ervaringen getransformeerd zijn in een huiselijke setting om de bewustwording te verhogen voor het algemene publiek.
Dit design-research project draagt bij aan een exploratie hoe een ontworpen museum installatie bewustwording verhoogt om het stigma te verminderen. Daarnaast is onderzocht hoe de installatie bijdraagt aan het veranderen van meningen en houdingen naar het dagelijks leven met dementie.