Zoeken

Sluit zoeken
Design United | EXPO

(Archief) One size fits some

Gender bias in design

Dit project was onderdeel van DDW 2022
Poster: The become average height shoe — © Maartje van Proosdij

Waarom is het voor vrouwen gevaarlijker om auto te rijden? Waarom werkt spraakherkenningssoftware beter voor mannen? Waarom zijn baby-verschoontafels alleen te vinden in damestoiletten?
Dit is het resultaat van gender aannames in het ontwerpproces.

Gender in design

Wanneer gedacht wordt aan inclusief ontwerpen gaat dit vaak niet over gender. Veel producten en diensten worden neergezet als uniseks, maar in realiteit werken zij vaak minder goed voor vrouwen dan voor mannen, of juist omgekeerd. In een enkel geval kan dit zelfs gevaarlijk zijn.
Hoewel gender aannames in het ontwerpen de halve wereldbevolking kan beïnvloeden, wordt dit fenomeen onvoldoende besproken in de professionele en academische ontwerpwereld. Hoe kunnen we er voor zorgen dat ontwerpers meer bewust worden van dit fenomeen? En hoe moeten ontwerpers een meer gender-inclusief ontwerpproces aanpakken?

De “Become Average” campagne

Het resultaat van dit project is de “Become Average” reclamecampagne. Deze campagne adverteert een productlijn die iedereen helpt om meer zoals de ‘gemiddelde persoon’ te worden waar producten en diensten voor ontworpen zijn. Deze fictieve producten benadrukken de absurditeit van gender aannames in het ontwerpen. De productlijn is geadverteerd op vier posters, die zijn ontworpen om de aandacht te trekken van ontwerpers en ontwerp studenten, en deze via een QR code naar de website te leiden.
Op de website kunnen bezoekers meer leren over gender aannames in het ontwerpen, een database vinden met voorbeelden van gender-discriminerende producten en diensten, maar ook voorbeelden vinden van inspirerende projecten. Ook kunnen bezoekers leren over drie categorieën van gender-discriminerend ontwerpen en de resulterende drie aandachtspunten voor een meer gender en sekse bewust ontwerpproces.

Poster: The average finger size finger extenders — © Maartje van Proosdij

Poster: The average parent breasted sweater — © Maartje van Proosdij

Poster: The average voice pitch adjuster

Andere deelnemers

Design United | EXPO

Vorige Volgende

Andere deelnemers

Design United | EXPO