Zoeken

Sluit zoeken
Ga naar updates

WIRAS - Winterproof Spoorweg Wissel

WIRAS - Winterproof Railway Turnout. Key-design to the next generation rail infrastructure.
WIRAS - Winterproof Railway Turnout. Key-design to the next generation rail infrastructure.

WIRAS -  Winterproof Spoorweg Wissel

Een nieuwe ontwikkeling die veel CO2 kan besparen binnen de spoorwegen met een nieuw type spoorwegwissel die door mij is  ontworpen. Ik ben Richard de Roos, 55 jaar oud, Mechanical Design Engineer van beroep, en woonachtig in Franeker met als passie techniek in de breedste zin van het woord. Het WIRAS is een promising spoorwegwissel waar de maatschappij in de toekomst veel aan kan hebben, door de vele voordelen die deze nieuwe constructie kan bieden.  Het WIRAS kan tevens een grote bijdrage leveren aan het terugdringen van de hele CO2 problematiek waar we momenteel mee te maken hebben.

Het WIRAS is een ontwikkelings-project  van mij persoonlijk recent gestart.  Ik ben niet gebonden of gelieerd aan bedrijven of instituten.  Voor de technisch inhoudelijke info, zie de website.  Dit type spoorwegwissel,  dat helemaal geen wissel-verwarming  nodig heeft in de winter, en toch betrouwbaar blijft werken,  is het WIRAS in het Verenigd Koninkrijk door twee technische universiteiten verkozen tot het op twee na beste ontwerp van de meest toekomst-bestendige wissel ontwerpen tot nu toe.  (het S-Code project)

In dit 3-jarig Europees gesubsidieerd S-Code Project , dat dit jaar in oktober wordt afgerond, en wordt  uitgevoerd door verschillende Engelse technische universiteiten en grote bedrijven uit de spoorwegindustrie waarin alle nu bestaande ideeen en systemen van spoorwegwissels en kruisingen op verschillende technische en economische aspecten zijn beoordeeld,  komt het WIRAS ontwerp met de verticaal bewegende wisseltongen er goed uit in de evaluatie als één van de meest future-proof systemen !   In de ranking van 22 onderzochte systemen  en ideeen staat het WIRAS winterproof railway turnout met zijn verticaal bewegende wisseltongen (zonder wisselverwarming) op 2 !   (Concept B)

Zie:       

  • http://www.s-code.info/media/1079/s-code_presentation_24jan.pdf  (page 17 and page 79)
  • http://www.s-code.info/media/1069/s-code-d11-v6-final.pdf (page 168 and page 179)
  • http://www.s-code.info/media/1070/d21-high-level-architecture-design-document.pdf  (page 10, 55   and page 110  [28]  )

Dit is een flinke duw in de rug naar een toekomst-bestendig wissel! 

Stel dat we alle 5200 verwarmde spoorweg wissels (met wisselverwarming) in Nederland al  hadden vervangen door het WIRAS (zonder wisselverwarming), dan hadden wij nu (in Nederland) in de winter elke dag bespaard : (Dat wil zeggen als de buitentemperatuur lager is dan 7 graden Celcius, want dan worden alle wisselverwarmingen aangezet)

  • 2080000 kWh  Energie
  • 224600 Euro  Energiekosten
  • 1456 Ton  CO2 - uitstoot

Dit is nodig om de wissels in Nederland warm te houden, elke dag weer , (in werkelijkheid warm je voor 90% de buitenlucht op, en 10% het wissel). Wat ook mooi meegenomen is,  je hoeft de treindienstregeling niet te halveren !  Daar valt ook een hele grote winst mee te behalen, want dan stappen er minder mensen in de auto. Het WIRAS kan tevens een mooi export-product worden, naar landen zoals Zweden, Noorwegen, Finland, Canada, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Polen. Door het nieuw ontworpen puntstuk is het WIRAS tevens een hele stille wissel.  Geen tikgeluiden als er een trein overheen rijdt.  Dat is vooral positief voor mensen die nabij grote spoorweg-stations wonen waar zich veel wissels bevinden en bevordert tevens het rij-comfort in de trein.

Het CO2 gebeuren begint nu serieus te worden, en het WIRAS zou in die context een mooie stap in de goeie richting zijn.  Het prototype van het WIRAS is gebouwd, en ligt momenteel in het lab van de TU Delft sectie Railbouwkunde tbv onderzoek en studie.  Ten behoeve van de studenten MSc en BSc  railbouwkunde is een studie-project rondom het WIRAS ontwikkeld.