Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Designer Dialogues: Govert Flint

26 November 2019

Britt Roelse
In BLANK SPACE MAGAZINE, opgezet door de Eindhovense creatieven van Sectie-C, worden creatieve makers door collega’s geportretteerd in hun werkplaats. Wat fascineert, inspireert en drijft ze om te doen wat ze doen? Speciaal voor ddw.nl maakte BLANK SPACE MAGAZINE verkorte versies van de interviews. Deze keer spraken we af met Govert Flint van Enrichers.
Govert Flint
© Britt Roelse

Govert, je brengt zoveel energie in de groep en je doet zoveel dingen tegelijk. Je hebt je bedrijf Enrichers, je bent onderdeel van Collaboration-O en nog veel meer. Hoe denk jij over het werken binnen communities? Waar zullen we beginnen?

Met Enrichers? Mijn design studio Enrichers is ontstaan uit het onderzoek naar het beïnvloeden van positieve emoties door het toepassen van ‘environmental enrichment’. Er zijn vijf informatie banen die je hersenen beïnvloeden: visueel, motorisch, somatosensorisch, cognitie en circadiane ritmes. Ik heb toen ontwerpers verzameld die allemaal met hun werk één van deze stimuli aanspreken: Aliki van der Kruis, Luuk van den Broek, Alissa van Asseldonk en Nienke Bongers. Een paar maanden later is Florijn Vriend er bij gekomen als psycholoog.

In 2016 kregen we de kans om een ‘Enriched Office’ te maken als living labs zijnde in de Schiphol Business Center. Deze living labs waren drie vergaderruimtes die wij ontworpen hebben met als doel om te begrijpen hoe ‘enriched’ ruimtes mensen in een meer positieve stemming konden brengen en spanning konden reduceren. Een jaar lang hebben we daar onderzoek gedaan naar de invloed van de omgeving op het welzijn van mensen.

Je bent met hen samen meteen een bedrijf begonnen toch?

Ja klopt. Eigenlijk kwam dat door Schiphol Airport. Ik gaf een TEDx talk en Schiphol was erg enthousiast geworden. Ze zeiden: ‘Govert, kan jij niet jouw environmental enrichment aanbieden aan onze klanten?’.

Om dat te doen moest ik een BV starten en wanneer je die opricht moet je zeggen wie de eigenaren zijn. Dat is hoe Enrichers is ontstaan. Sindsdien is het team geëvolueerd, sommige zijn weggegaan en anderen zijn er weer bij gekomen.

Close-up studio Govert Flint
© Britt Roelse

Dat was toen, waar ben je nu mee bezig?

Ik richt me voornamelijk op ruimtelijk werk, maar ik ben ook met andere projecten bezig zoals de ‘smart furniture sensor’. Samen met Tom van Bussel (elektronica expert), Timothy Algera (een industrieel ontwerper), en Florijn Vriend zijn we in 2016 begonnen met het ontwikkelen van een sensor die je hartslag meet vanaf je stoel. Hiermee kunnen we feedback krijgen vanuit de ruimtes die we ontworpen hadden voor de Enriched Offices op Schiphol. Dankzij het geweldige programmeerwerk van Tom hebben we een sensor ontwikkeld dat zowel hartslag als beweging kan meten.

Met het meten van de hartslag vanaf je stoel kun je analyseren hoe mensen stress ontwikkelen in een ruimte. Door deze ervaring te kwantificeren kunnen wij bewijzen dat environmental enrichment een positieve impact heeft op mensen. Hierdoor wordt ‘enriched’ kunst en design – dat nu nog gezien wordt als een leuk extraatje – functioneel.

Ik vind het echt te gek om te werken aan uitdagende vragen uit de echte wereld, zoals we deden voor Schiphol en later voor de NS en Prooff. Door dit soort projecten krijg ik een kijkje in de keuken van grote bedrijven en dat is super interessant. Ik vind het vooral leuk om te onderzoeken wat de echte problemen zijn en hoe de potentie concreet te maken.

Close-up studio Govert Flint
© Britt Roelse

Komen die bedrijven naar je toe met hun vragen?

Nee, meestal ga ik naar hen toe. Ze kennen de potentie van design nog niet goed genoeg. Ontwerpers, architecten en een enkele vastgoed ontwikkelaar weten dat je winst kan behalen door goed ontworpen interieurs. Meeste bedrijven hebben geen idee wat het effect is van ruimte op de hersenen en je stemming. Het is een lang proces om die bedrijven bewust te maken van environment enrichment en hoe je de hersenen kan stimuleren met het interieur om een hogere staat van welzijn te bereiken. Als ik de kans heb om ze dit uit te leggen, krijg ik ze altijd enthousiast, maar het kost veel werk om het in een voorstel te gieten dat goed gekeurd word door alle besturen.

Jij werkt graag samen. Hoe werkt samen ontwerpen?

Govert Geerts en ik, ja hij heet ook Govert, begonnen samen met het prototypen van stoelen. Luuk gaf bijna dagelijks feedback op de ontwerpen. Tiddo Bakker heeft zijn studio naast de mijne en hij kwam toen met het idee om een schaal te gebruiken als basis voor de Buoy kruk. Voor de Moonraker bedacht ik om op een wijnzak te gaan zitten om beweging te stimuleren. Dat hebben we toen voor de zitting gebruikt en daar is de sandwich mechanisme uitgekomen. Toen we met de Bambata water bank bezig waren kwamen we in contact met een waterbeddenproducent die ons door had verwezen naar een bedrijf dat water vloeren produceert. Dat heeft ons geleid tot het ontwerpen van de Floatile watervloer. En ga zo maar door…

In het Nederlands hebben we een mooi onderscheid binnen het woord ‘designer’. Ik ben meer een ‘ontwerper’, want ik ben meer een ingenieur-type designer. Veel andere designers binnen Enrichers zijn meer het type ‘vormgever’. Zij hebben een sterk gevoel voor esthetiek en materiaalgebruik. Hierdoor zijn de ontwerpen van Enrichers echte co-creaties. Je kan niet één naam op het product zetten. Nou, Design Team Enrichers zou dan die naam zijn.

Close-up studio Govert Flint
© Britt Roelse

Hoe ben je op de Masters van Design Academy Eindhoven terecht gekomen?

Op de TU Delft was ik voor sommige mentoren al te artistiek. Ik miste het hands-on werken tijdens mijn architectuur studie en het leek alsof Design Academy Eindhoven wel de goede mix had. Architectuur is een erg traag proces. Je moet eerst heel wat credits opbouwen wil je aan een cool project mogen werken. Als ontwerper is dat helemaal anders. Een gek ontwerp kun je meestal zelf financieren om het te realiseren, maar voor een heel gebouw heb je andermans geld nodig.

Eigenlijk wilde ik film regisseur worden, maar ik was toen nog maar 17 en blijkbaar nam de Filmacademie alleen maar studenten boven de 23 aan. Dus ik werd afgewezen. Ik wilde iets creatiefs doen en toen ben ik met architectuur begonnen. Als kind vond ik de meeste gebouwen heel lelijk en ik wilde de wereld een stukje mooier maken. Ik heb nog steeds affiniteit met het maken van films, maar ik ben blij met de keuzes die ik heb gemaakt.

Jouw verhaal komt mooi samen vind ik.

Ja klopt. Ik ben momenteel bezig met het opzetten van architectuur als dienst, maar nu ik met al die architectuur bureaus aan het praten ben merk ik weer hoe langzaam zij zijn. Ik trek langzame dingen aan terwijl ik super ongeduldig ben. Ik denk dat dit mijn les is in het leven: geduldig leren zijn.

Close-up studio Govert Flint
© Britt Roelse

Het volledige interview met Govert Flint is te lezen in de tweede uitgave van BLANK SPACE MAGAZINE. Meer lezen? Volg BLANK SPACE MAGAZINE hier.

Interview: Esther Jongsma / Fotografie: Britt Roelse / Tekstschrijver: Mats Horbach