Hoi Shali and Adam! Zouden jullie in een paar zinnen kunnen omschrijven wie jullie zijn, waar jullie vandaan komen en waarom jullie samen een ontwerpstudio zijn begonnen?
Ik (red. Shali Kelly) kom uit Zuid-Afrika en Adam (red. Kelly) komt uit Schotland. Onze paden kruisten in Barcelona waar we beiden stage liepen bij een architectenbureau. Ik was daar op basis van een studiebeurs vanuit een Amerikaanse Master 'Architectuur' en Adam zat er voor een tussenjaar na zijn Bachelor 'Architectuur' in Schotland. We hebben beiden een fascinatie voor visuals. Tijdens je opleiding zijn tekeningen altijd belangrijk, omdat we als studenten natuurlijk nog niets bouwen; we moeten in staat zijn om iemands verbeelding te vangen door middel van de grafische presentatie van onze ontwerpen. Ook na onze studies bleven we allebei erg geïnteresseerd in dit onderdeel van architectuur. We werkten toen bij verschillende architectenbureaus waar we leerden over de representatie van ideeën en concepten. Na onze studie hebben we een tijdje vrij genomen en zijn we op reis gegaan naar Zuid-Afrika. Toen ontdekten we echt wat we het liefste deden: het creëren van surrealistische, meeslepende visuals. In 2018 zijn we begonnen met het online delen van ons werk, en van daaruit is alles ontstaan. Begin vorig jaar hebben we officieel Visual Citizens opgericht.
Jullie heeft een unieke benadering van design. Kun je iets meer vertellen over jullie werk?
Ik zou ons werk omschrijven als surrealistische meeslepende beelden. Doordat we digitaal ontwerpen, worden we in onze ontwerpen niet beperkt door de gebruikelijke architectonische restricties. We kunnen ons zo volledig onderdompelen in het complete ontwerp van een ruimte; het ontwerpen van sculpturen, muurschilderingen, ongewone ruimtes en het belichten ervan op een dramatische of onnatuurlijke manier. We denken graag na over de verschillende manieren waarop traditionele ruimtes anders zouden kunnen worden benaderd. Hoe zou een woonkamer er in de toekomst bijvoorbeeld uit kunnen zien?
Waar halen jullie je inspiratie vandaan?
Een van onze grootste inspiratiebronnen is altijd al de modernistische architectuur geweest. We houden van het werk van onder andere Le Corbusier, Mies, Saarinen, Loos en Kahn. Ons werk weerspiegelt die ontwerpstijl echter maar gedeeltelijk. We proberen de lessen die we van het Modernisme hebben geleerd te vertalen naar iets speelsers door middel van een uitgebreide materialencollectie, een breder kleurenpalet en bevreemdende objecten.
Afgelopen DDW waren jullie onderdeel van VPRO's 'ABC van DDW', een video waarin ze de moeilijke taal van ontwerpers probeerden te verklaren. Jullie gebruikten het woord 'phygital', een zelfgemaakt woord dat een cross-over tussen het digitale en het fysieke beschrijft. In de video hieronder kun je het interview zien.
In de huidige corona-tijd is 'phygital' misschien wel relevanter dan ooit. Hoe denken jullie dat de huidige ontwikkelingen en toenemende digitale aanwezigheid van invloed gaat zijn op de ontwerpwereld?
Onze wereld voelt zich steeds digitaler en daardoor ook in toenemende mate ver verwijderd van haar primitieve oorsprong. Veel ongerepte natuurgebieden gaan elke dag verloren als gevolg van schadelijke ingrepen door de mens, meestal voor de winning van natuurlijke grondstoffen voor energie of fabricagematerialen. Om deze realiteit aan te tonen, was onze tentoonstelling op DDW vorig jaar een multisensoriële ervaring met een samensmelting van zowel het natuurlijke als het onnatuurlijke. Visualisaties, meubels, objecten en geluiden kwamen bij elkaar om een meeslepende, onderzoekende ervaring te creëren. We wilden dat de bezoekers van de expositie zich zouden ontspannen op de Lilypad-bank en zich zouden onderdompelen in de ruimte om op die manier opnieuw verbinding te maken met een 'phygitale' ervaring van de natuur.
We onderzoeken momenteel het spanningsveld tussen fysiek en digitaal. We vinden dat de ontwerpwereld zich in een unieke positie bevindt. Digitale media worden steeds belangrijker en ingrijpender, en de digitale wereld die zich om ons heen ontwikkelt, zal ontworpen moeten worden. We fantaseren graag over wat de toekomst zal brengen voor het ontwerpveld. Voor ons is het interessant om de grenzen tussen onze verschillende disciplines te verleggen. We voelen dat het virtuele steeds meer een legitiem ontwerpmedium wordt, en hoe meer ons werk online wordt blootgelegd, hoe meer we ons realiseren dat het gewoon als 'kunst' wordt gewaardeerd. Wanneer visualisaties verder gaan dan simpelweg een representatie en daarmee een werk op zich worden, dan worden ze onderdeel van de beeldende kunst zoals schilderijen en illustraties dat ook zijn.
Als we kijken naar jullie Instagram en het beeld dat jullie met ons hebben gedeeld ( red. afbeelding hierboven), dan zouden sommige van de digitale ruimtes die jullie ontwerpen fantastische fysieke leefruimtes zijn voor de design-daring onder ons. Voelen
Ja, dat zouden we geweldig vinden. Om een of andere reden stellen we ons vaak voor dat deze ruimtes op een of andere manier in de toekomst bestaan, en we denken dat 'toekomstvisies' de potentie hebben om de manier waarop we werken en denken met betrekking tot ruimtelijk ontwerp te veranderen, of ze nu echt of virtueel zijn. Digitale visualisaties geven ons een kijkje in de keuken van het ontwerpen voor de toekomst, en wat die toekomst kan brengen. We houden van het idee dat we door het ontwerpen van deze imaginaire ruimtes iets kunnen creëren dat anders onvoorstelbaar zou zijn, althans op dit moment.
Als jullie één iemand in de wereld zouden kunnen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper of iemand anders), wie zou dat zijn en waarom?
Dat zou sowieso de Nederlandse landschapsarchitect Piet Oudolf zijn. We zijn gefascineerd door zijn werk. We hadden het geluk om vorig jaar zijn tuin bij hem thuis te bezoeken, waar we konden zien hoe hij met planten werkt als een (natuurlijk) artistiek medium. We wisten toen dat we natuurlijke elementen zoals wolken, water, bloemen binnen de digitale wereld wilden verkennen.
Hey ontwerper! Wil jij ook gefeatured worden op onze website? Gebruik #heyddw bij je Instagram posts en wie weet ben jij de volgende!