1. Kunnen jullie iets over jezelf vertellen? Waar komen jullie vandaan en hoe zijn jullie gestart met ontwerpen?
Wij zijn Panos Sakkas en Foteini Setaki. 2 Griekse architecten die dol zijn op ontwerpen, vakwerk en maken! We zijn The NEW RAW gestart om 2 dingen te combineren: Panos’ obsessie voor dingen die anderen zien als afval en Foteini’s passie voor digitaal vakmanschap. Onze creatieve praktijk is ontstaan na een workshop die we organiseerden en begeleiden op een Grieks eiland. Een aantal maanden later kregen we een onderzoeksbeurs. Daarmee konden we officieel starten met het ontwikkelen van ontwerpconcepten op basis van robotfabricage en gerecycled plastic voor publieke ruimtes in Amsterdam.
2. Via #heyddw op Instagram konden we kennismaken met jullie visie op upcycling. Kunnen jullie wat meer vertellen over waar jullie je op richten met The NEW RAW?
In ons werk verkennen we de grenzen van duurzaam design als het gaat om materiaalgebruik, ontwerp en productie. En we ontwikkelen methodes om plastic afval met robots te bewerken! Met elk van onze projecten en producten willen we de manier waarop we plastic afval zien en ervaren herdefiniëren. We doen dat door functionaliteit, schoonheid en storytelling samen te voegen. Zo creëren we duurzame producten en delen we boodschappen en verhalen over een milieubewuste duurzame manier van leven.
3. Dit werk – met plastic afval als voornaamste grondstof – richt zich vooral op meubels voor buitenomgevingen. Wat kunnen jullie daarover vertellen?
Plastic als materiaal is gemaakt voor het buitenleven! Daarom gebruiken wij het vaak voor toepassingen in de openbare ruimte. Wij willen producten ontwikkelen die de gebouwde omgeving en de kwaliteit van ons leven upgraden. Straatmeubilair is het startpunt van onze reis. In de toekomst willen we ons toepassingsgebied uitbreiden en projecten en producten creëren zoals fonteinen, speeltuinen, gymzaalelementen, gevelelementen, bushaltes en nog veel meer. Onlangs kregen we ook de kans om onze materialen en ontwerpen te testen in retail en interieurs.
4. Waar zoeken jullie inspiratie?
We wonen in steden. Daardoor hebben we soms de neiging om de elegante oplossingen en verborgen juweeltjes in de natuur te vergeten. We ontsnappen daarom graag aan het stadsleven en bezoeken afgelegen en ongerepte landschappen. Hier halen we inspiratie uit de onverwachte en organische manier waarop dingen groeien, veranderen en zich aanpassen.
5. Hoe zien jullie de toekomst van jullie werk als het gaat om creëren van producten?
Wij werken met een 360-gradenbenadering in ontwerp en productie. De toekomst van ontwerpen en maken is wat ons betreft gedecentraliseerd en gebaseerd op lokaal plastic afval als een lokale grondstof. Op deze manier ontstaat een duurzamere toekomst voor stedelijke centra, kust- en eilandgebieden. De lokale productie kan profiteren van het mondiale ontwerpdenken en is tegelijkertijd onafhankelijk van mondiale toeleveringsketens van materialen.
6. Jullie zijn uit Griekenland gekomen om je hier in Nederland te vestigen. Wat vergde de grootste aanpassing?
Het was geen liefde op het eerste gezicht ... maar Nederland is nu ons thuis! We houden ervan om actief te zijn tussen Griekenland en Nederland en om de volledige Europese ervaring te beleven via extreme tegenpolen! De grootste aanpassing was het wennen aan het vroege avondeten en je niet druk maken over of het regent of niet! Buiten dat, Nederland – en vooral Rotterdam – is een creatieve plek die graag gekke ideeën omzet in realiteit, en dat is de belangrijkste reden waarom deze stad ons hart heeft gestolen!
Â
7. Als jullie iemand in de wereld mogen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper of iemand anders), wie zou dat dan zijn en waarom?
Moeilijke vraag! Dan reizen we graag terug in de tijd om te werken met Ray & Charles Eames. Geweldige vernieuwers, 2 enorm creatieve krachten en een ware inspiratie voor ons beiden.
8. Hoe heeft de pandemie jullie werk tot nu toe beïnvloed? Hoe kijken jullie terug op het afgelopen jaar?
Het afgelopen jaar was om vele redenen bijzonder. Om positief te blijven: de coronacrisis heeft ons eraan herinnerd dat we meer moeten openstaan voor het onbekende. Maar ook dat we de tijd moeten nemen om dagelijks te reflecteren en de dingen blijven doen waar we van houden. We hadden het geluk dat we konden blijven werken aan wat we het leukst vinden ... het vormgeven van ons plastic afval en het zorgen voor onze 1-jarige zoon!
9. Stel, jullie mogen jezelf een vraag stellen voor dit interview. Welke vraag is dat dan? En hoe luidt het antwoord?
Is recyclen onze tijd en moeite waard? Ja, dat is het! Hoewel recycling niet zo effectief is als het zou moeten zijn, is het de enige weg vooruit! We moeten het laten werken! En dat is waar wij voor pleiten. Alles wat plastic is vervangen door een product van papier, bamboe of hout is niet de oplossing! Het verplaatst het probleem alleen maar naar bossen en landbouwgrond. Het is tijd voor beter ontwerp van verpakkingen en andere eenmalige producten en: weg met de wegwerpmentaliteit! Recycling werkt technisch gezien gewoon. Maar het komt het milieu pas echt ten goede wanneer het ook financieel zinvol wordt.
10. Is er nog nieuws dat jullie met de DDW-community willen delen?
Deze periode doen we veel aan R&D op het gebied van materialen, digitaal vakmanschap en nieuwe toepassingen. Daarnaast breiden we onze samenwerking in Europa en de VS uit. Onlangs lanceerden we Elements. Voor deze serie strandmeubelen en onderdelen haalden we onze inspiratie uit patronen en texturen die je vaak ziet in kustgebieden. Ze zijn digitaal vervaardigd uit geüpcycled maritiem plastic en geproduceerd op bestelling. Binnenkort is er ook meer nieuws over 2 nieuwe producten voor de openbare ruimte én een project over de lokale en gedecentraliseerde verwerking van plastic afval op een afgelegen locatie.