Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Thema DDW22: Get Set!

02 June 2022

7 min. leestijd

© Thonik
Creative Head van DDW22 Miriam van der Lubbe trapt een interviewreeks af met programma- en communitymanagers van Dutch Design Week (DDW). Een serie waarin we ons licht laten schijnen over het aankomende designevenement en álles dat daarbij komt kijken.
© Miriam van der Lubbe by Lisa Klappe | © Pete Fung by Helen Milne

Vooruitblikkend op DDW22 is er al genoeg te bespreken! Miriam praat met ontwerper Pete Fung over hoe de community steeds belangrijker wordt voor DDW, en (... tromgeroffel) ze onthult het thema van dit jaar. 

Pete: "Ik heb begrepen dat de focus ligt op een meer community-gedreven festival. Hoe zit dat?"

Miriam: "DDW is het podium voor ontwerpers en instellingen die hun werk willen presenteren. Wij zijn een faciliterende organisatie, dus wij zijn hun platform. Hopelijk kunnen we hen zo goed mogelijk van dienst zijn en geven we hun wat ze nodig hebben om hun werk verder te ontwikkelen." 

Pete: "Ontwerpers maken deel uit van de maatschappelijke community. Net als ieder ander. We hebben allemaal een gedeelde verantwoordelijkheid als wereldburgers. Iets wat volgens mij aansluit bij het thema van dit jaar. Kun je daar wat meer over vertellen?"

Miriam: "Het thema voor de DDW van dit jaar is: Get Set. Get Set betekent dat wij - als ontwerpers, als burgers - de juiste mentaliteit moeten krijgen. Dat is waar we nu staan. Maar we moeten ons schrap zetten voor wat komen gaat. Denk aan enorme uitdagingen, zoals de klimaatcrisis, de oorlog in Oekraïne, ongelijkheid, en vele andere sociale vraagstukken. Om samen veranderingen door te kunnen voeren, moeten we echt de juiste mindset krijgen. Dus: Get Set! 

Deze mentaliteit is zeer actueel en leeft al onder veel designers. Wij staan altijd in nauw contact met veel ontwerpers en hadden onlangs een aantal bijeenkomsten binnen de ontwerpcommunity om te horen wat momenteel bij hen speelt. Waar zijn ze mee bezig en wat willen ze doen? Van belang zijn en een maatschappelijke impact creëren op kleinere of grotere schaal zijn onderwerpen die we uit al deze ontmoetingen hebben gedistilleerd."     

Pete: "Ik denk dat er een poëtisch element zit in het idee van Get Set. Het verwijst naar het moment voordat de actie plaatsvindt, terwijl design juist vaak gaat over grote gebaren, grote verhalen en trending buzzwords. Voor mij heeft Get Set iets van bescheidenheid - iedereen komt samen voor iets dat staat te gebeuren.

Miriam: “Get Set kun je op veel manieren uitleggen. Natuurlijk moeten we ons voorbereiden op de uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd, maar we moeten ook de juiste mentaliteit hebben. Slimme coalities smeden en samenwerken aan de missies en uitdagingen waarvoor we staan. Wees voorbereid en erken wat er aan de hand is in de wereld. Voel je betrokken. Maar het belangrijkste is dat mensen geactiveerd worden. Niets doen is geen optie meer. We moeten nu handelen. Niet alles loopt zoals gepland of gehoopt, maar dat is niet erg. De enige fout die we kunnen maken, is niets doen. Dus: get set!”

Pete: "Begonnen in 1998 als Day of the Design, is DDW geëvolueerd naar het huidige 9-daagse festival met een urgentie om maatschappelijke zaken aan te pakken en er iets mee te doen. Hoe kijk jij, als een van de medeoprichters, naar deze ontwikkeling?" 

Miriam: "We zijn ruim 20 jaar geleden begonnen uit urgentie. Er waren in Nederland geen gelegenheden voor ontwerpers om hun werk te presenteren. Dus gingen we met z'n allen naar de Salone del Mobile in Milaan. Best gek om dan helemaal naar Italië te gaan om elkaar te ontmoeten. Vanuit dat idee en de drang om elkaar te zien, zijn we begonnen met wat nu DDW heet. Dus het was vanaf het begin al zoals wij het noemen een bottom-up evenement. Ik denk dat DDW nog steeds relevant is omdat ontwerpers hun werk willen presenteren en elkaar willen ontmoeten. Ik heb het wel zien veranderen. Het is inmiddels een van de grootste designevenementen en zeer internationaal. En ik denk dat we allemaal trots kunnen zijn op hoe het gegroeid is. Maar als ik naar de toekomst kijk, denk ik dat we moeten verschuiven van 'groot, groter, grootst' naar 'goed, beter, best'. DDW is succesvol door het beste werk dat er te zien is, met het beste publiek dat je kunt krijgen en - het allerbelangrijkste - door de best mogelijke connecties die je er kunt maken. Die waardevolle verbindingen vormen de voedingsbodem voor de noodzakelijke veranderingen om onze samenleving te laten helen. Optimistisch gezien kun je DDW zien als de eerste dag van onze toekomst."

Pete: "Dus je zou kunnen zeggen dat DDW meer een facilitator is dan een curator, niet per se gericht op het presenteren van oplossingen en uitkomsten, maar meer op het samenbrengen van mensen. Hen met elkaar verbinden en de bestaande community versterken en tegelijkertijd een nieuwe community stimuleren."

Miriam: "Cureren is als een top-down manier van werken. Zoals ik al uitlegde, zie ik ons juist als een bottom-up organisatie. Dus dat betekent dat we moeten faciliteren voor wat er is en voor de behoeften die er zijn. Tegelijkertijd zit er volgens mij ook iets tussen top-down en bottom-up in. Als organisatie zien we wat er in de community gebeurt. Dat willen we vergroten en een podium bieden. Een platform waarvoor we mensen kunnen uitnodigen. Een plek waar we het publiek bewust kunnen maken van de thema's die in de hoofden van ontwerpers spelen. Design wordt niet vanuit een persoonlijke maar maatschappelijke behoefte gemaakt. Het dient onze maatschappij, en cureren is daarvoor niet het juiste woord. Ik denk dat we de kracht van creativiteit moeten stimuleren en naar voren brengen in onze wereld. En er zijn zoveel mogelijkheden op dit gebied. Dus we kunnen en mogen nu geen kansen laten liggen." 

Pete: "De invalshoek van ontwerp is in de loop der jaren veranderd, van meer autonoom naar strategisch design. Hoe weerspiegelt dit op DDW22, in combinatie met de sterke community-focus die DDW heeft? Wat merken bezoekers daarvan?"

Miriam: "Ik hoop dat we bezoekers verrassen en inspireren. Maar ik wil ook dat ze aan de slag gaan, dat ze betrokken zijn bij de ontwerpen, en ik hoop dat ze verschillende manieren van werken ontdekken. Er zullen zoveel verschillende ontwerpers zijn. Allemaal hebben ze een missie om deze wereld een beetje beter te maken. En ze doen dat op hun eigen manier. In de ene tentoonstelling vind je misschien een heel autonome ontwerper die objecten maakt en zijn visie op een onderwerp probeert uit te leggen. En in een aangrenzende tentoonstelling kom je misschien een project tegen waar strategisch design dient als een instrument om onze mentaliteit te veranderen. Ik hoop van harte dat het publiek het enorme designpotentieel ziet dat er is. Potentieel dat we - naar mijn mening - op dit moment nog te weinig benutten." 

Pete: "Kunnen we alvast een voorproefje krijgen van het programma, nu we het thema kennen?" 

Miriam: "Nou, het is nog een beetje te pril om in details te treden, maar ik kan wel wat meer vertellen over onze visie. Ik wil namelijk van DDW niet per se de grootste, maar wel de beste designweek te maken. En daarvoor hebben we sterke connecties nodig. Ik wil missiegedreven onderdelen maken binnen DDW. Plekken waar je verschillende soorten ontwerpers verenigd ziet in bepaalde onderwerpen terwijl ze op hun eigen manier ontwerpen. Bijvoorbeeld als deelonderwerp Get Set voor leefbaarheid – met als missie om een leefbare planeet te creëren. Zoals je je kunt voorstellen, zijn er veel manieren om dit te doen. Ik denk dat de tijd voorbij is dat we alleen maar design laten zien. We moeten betrokken zijn, en we moeten handelen. De tijd van zitten en wachten is voorbij. We moeten het gaan doen. Nu. GET SET voor DDW!"

Gesprek tussen Miriam en Pete

Dit artikel kwam tot stand na de live Q&A tussen Miriam en Pete op Instagram. Wil je deze stream terugkijken? Dat kan!

Bekijk de Q&A op Instagram