Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Formafantasma symposium: Learning With

25 October 2022

9 minutes min. leestijd

Andrea Trimarchi & Simone Farresin (Formafantasma) worden geïnterviewd door Rebecca Lewin (Design Museum in London) ©about.today
Met hun symposium Learning With vieren Dutch Design Week ambassadeurs Andrea Trimarchi en Simone Farresin (Formafantasma) de kunst van het leren. Dit doen ze via het werk van afstudeerders van GEO—DESIGN Department (Design Academy Eindhoven).
Simone Farresin & Andrea Trimarchi ©about.today

Rebecca Lewin (senior curator van het Design Museum in Londen) interviewde het designduo over hun rol als ambassadeurs, hoe ze leren van studenten en over Formafantasma.

Rebecca: Hoe leren jullie zelf? 
Simone Farresin: “Als ambassadeurs geven we graag terug wat wij in de jaren die we hier hebben doorgebracht hebben gekregen, maar we vieren ook de prestaties van de eerste lichting afstudeerders van GEO—DESIGN. Jong talent is iets om te koesteren. Er zijn vragen die wij niet kunnen beantwoorden als ontwerpers met een individuele praktijk.”
Andrea Trimarchi: “De kunst van het leren is ontzettend belangrijk. Je leert altijd met iemand. De interactie met anderen is cruciaal voor het leerproces.” 
Simone: “We hadden zelf allerlei verwachtingen en ideeën over waar we naartoe willen als hoofd van GEO—DESIGN. Design Academy Eindhoven draait natuurlijk om de studenten, maar zij sturen ons op hun beurt ook: zij vormen de ontwikkeling van de afdeling net zoveel als wij. Wij waarderen en verwelkomen de relevantie van hun werk binnen onze afdeling.”

‘We moeten de monsters die we creëren omarmen en manieren vinden om er het beste van te maken’

- Simone Farresin

Rebecca: Wat leerden jullie in de praktijk? 
Andrea: “We hebben onszelf een hele precieze manier van werken aangemeten. Briefings van klanten kunnen soms heel oppervlakkig zijn. Dat werkt niet voor ons. Ons Cambio-project maakte onze interesse in onderzoek duidelijk en bedrijven waarderen dat wij ze daarmee kunnen helpen.
Simone: “Artek was ook heel interessant, omdat zij een van de weinige bedrijven zijn die een directe connectie hebben met het oogsten van bomen. Dat is precies wat wij nodig hebben: direct contact met alle niveaus van een bedrijf, van tactiek tot distributie. Artek staat open voor nieuwe perspectieven. Neem bijvoorbeeld insecten die bomen in plantages aanvallen. Dat gebeurt op dit moment in Finland, waardoor de kwaliteit van het hout afneemt. Maar we kunnen deze imperfecties ook omarmen en het aangetaste hout niet als minder waardevol zien. Als de esthetiek verandert door onze keuzes, dan moeten we met het probleem werken. We moeten de monsters die we creëren omarmen en manieren vinden om er het beste van te maken.”

‘We hebben een leger nodig van mensen die willen blijven leren.’

- Andrea Trimarchi

Rebecca: Waarom is onderwijs zo’n groot onderdeel van wat jullie doen? 
Andrea: “Omdat we het allemaal nodig hebben. We moeten onszelf blijven scholen, maar ook onze klanten en onze studenten van DAE.”
Simone: “We voelen dat dit nodig is, omdat we als designers blootgesteld worden aan vragen die groter zijn dan onze eigen generatie. 
Andrea: “We leren continu van elkaar. Soms zijn wij op een bepaald vlak al verder dan een klant, soms is het andersom. We moeten een leercultuur stimuleren, want we hebben een leger nodig van mensen die willen blijven leren.”
Simone: “We studeerden in Nederland, maar wonen in Italië. Daar heb je een rijke historie van grote denkers, maar ze blonken niet uit in samenwerken. Zo iemand wil ik niet zijn. Wij geloven dat je kennis moet overdragen en durven loslaten.”

© about.today


Formafantasma nodigde vier van de GEO—DESIGN-afstudeerders uit om een presentatie te geven over hun opvallende, confronterende en inspirerende visies:

Gudrun Eriksen Havsteen Mikkelsen

Gudrun Havsteen-Mikkelsen gebruikt haar camera om te laten zien welke verwachtingen, beloften en tegenstrijdigheden er opduiken als verschillende partijen proberen om Groenland in een mijnland te veranderen. Als visueel journalist volgt Gudrun de politieke conflicten in deze ‘race for resources’.

“De behoefte aan metalen en materialen groeit, maar de productie staat onder druk door geopolitiek en conflicten als klimaatverandering, staatsveiligheid en onze economie. In Groenland vind je alle elementen en veel van de materialen die de mensheid vooruit hebben geholpen. Hierdoor ontstaat een soort nieuwe goudkoorts. Met Promises for Business probeer ik een tegengeluid te laten horen als antwoord op de top-down-beloften van de overheid. Dit leidde tot samenwerkingen met mijnbedrijven – algemeen bekend als een schimmige bedrijfstak – wat me in staat stelde om deze race voor resources van binnenuit te volgen."

Ontdek Promises for Business: te zien op de Graduation Show van Design Academy Eindhoven in Microtuin op de volgende tijdstippen:

Dinsdag 25 oktober, 17.35
Woensdag 26 oktober, 13.35
Donderdag 27 oktober, 11.50
Vrijdag 28 oktober, 15.05
Zaterdag 29 oktober, 13.00
Zondag 30 oktober, 16.30

Elsa Casanova Sampé

Hoewel de populariteit lijkt af te nemen, staat stierenvechten nog altijd in onze collectieve verbeelding gegrift als een stereotype representatie van de Spaanse cultuur. Met behulp van schijnbaar simpele, doodgewone technologieën onderzoekt Elsa Casanova Sampé de processen die de verhalen rondom het stierenvechten instrumentaliseren en fetisjiseren. Who Cares About Bullfighting? is een livestream-performance die de gebaren, rituelen, beelden en decors van het stierenvechten uit z’n verband trekt en deconstrueert, om zo te laten zien welke frictie er ontstaat wanneer beelden worden vertoond alsof ze consensueel en harmonieus zijn. 

“Meer dan 70 procent van de Spanjaarden geeft niks om stierenvechten, maar dat heeft geen effect op het beeld van stierenvechten. Dat is namelijk gelinkt aan het regime van Franco, een symbool van het traditionele leven in Spanje. Rechtse partijen gebruiken deze zogenaamd nostalgische beelden voor hun politieke speeches. Ook zie je een esthetische appropriation-trend onder Spaanse kunstenaars, zoals Samantha Hudson en Chanel. Objecten kunnen hele diverse betekenissen hebben, afhankelijk van hoe ze gebruikt worden. Mijn optreden ontleedt de gebaren, rituelen, beelden en omgeving die samen deze praktijk vormen." 

Leer meer over Who Cares About Bullfighting? bij de Graduation Show van Design Academy Eindhoven in Microtuin. 

Yassine Ben Abdollah

De geschiedenis en cultuur van onderdrukte personen worden zelden belichaamd in tastbare zaken. Yassine Ben Abdallah onderzoekt met Bittersweet Memories of the Colony de verdwijning van archiefmateriaal over contractarbeiders en tot slaaf gemaakten van de suikerplantages van La Réunion. 

“Laten we het hebben over de koloniale wonden in deze postkoloniale samenleving. Ik wil het koloniale leven een stem geven, maar ook een smaak, geur en gevoel. De cultuur van La Réunion komt van een systeem van ontvoering en geweld. Dit vormt het alledaagse landschap dat mensen zien en waarin ze zichzelf herkennen. In het Plantation Museum van La Réunion vind je geen enkele ketting of machete. Alle objecten waren eigendom van de slavenmeesters. De tot slaaf gemaakte werkers zijn weggevaagd uit het visuele geheugen. Dit toont aan dat musea geen neutrale plekken zijn. Ze vormen een normatieve vertelling. Maar alles gaat voorbij, behalve het verleden.” 

Leer meer over Bittersweet Memories of the Colony bij de Graduation Show van Design Academy Eindhoven in Microtuin. 

Connor Cook

Dance Dance Revolution is een computerspel waarbij spelers moeten dansen op de ritmes die ze via het scherm doorkrijgen. Onlangs heeft een groep dansers/hackers de game aangepast om het sneller en langer te kunnen spelen dan ooit tevoren. En om deze nieuwe versie te kunnen winnen moeten je voeten pijlsnelle bewegingen maken, maar de rest van je lichaam moet helemaal stil blijven. At the Function (I Shake My Ass) eigent zich de logica van het dansspel toe om een alternatieve relatie met technologie te laten zien: een relatie die open, onbepaald en speels is.

“Ik ben geïnteresseerd in de genealogie en evolutie van technologie. Als ik kijk naar de ontwikkelingen, dan valt er een hoop uit te pluizen. Met dit nichevoorbeeld probeer ik te lezen wat er speelt. Het focust op optimaliseren, alsmaar sneller gaan, alles meten en de status die men ontleent aan topperformances. Allemaal dominante trekjes onder kapitalistische relaties. Daarna zocht ik naar een speelser perspectief, dus nam ik alle karakters, songteksten, liedjes en esthetiek en gaf daar met mijn lichaam nieuwe betekenis aan met een niet-normatieve aanpak, als tegenwicht voor de op supersnelheid gerichte machine. 

Leer meer over At the Function (I Shake My Ass): Connor treedt elke dag om 16:35 op bij de Graduation Show van Design Academy Eindhoven in Microtuin. 

© about.today

Talk: Pedagogies of the Sea

Pedagogies of the Sea is een design research richting binnen het mastersprogramma van GEO—DESIGN die wordt gecureerd door Angela Rui. Door storytelling als methode te gebruiken ‘hackten’ diverse studenten van de cursus de tentoonstelling van de curator: AQUARIA, ook wel bekend als Illusion of a Boxed Sea bij het Museum of Art, Architecture & Technology (MAAT, Lisbon). Zij traden op via diverse formats en media. 

Simone Farresin praatte met drie van de afstudeerders over hun interventies: Claudia Paredes Intriago, Stefano Fusani en Emmie Massias. Simone introduceerde de cursus als een cursus die niet vertrekt vanuit een ontwerpvraagstuk of probleem. “Een hiërarchie als de oceaan is een ideale plek om van te leren.”

Benieuwd hoe? Bezoek de projecten van de deelnemende studenten en hun jaargenoten:

NEO COOLERS 
Neo Coolers is het werk van Claudia Paredes Intriago, ontwikkeld bij het European Ceramic Workcentre in Oisterwijk. Zij onderzoekt hoe je klei kunt gebruiken om water te koelen zonder natuurlijke bronnen te consumeren. 

Leer meer over Neo Coolers bij de Graduation Show van Design Academy Eindhoven in Microtuin. 

REQUIEM FOR A RIVER
De belofte van hydro-elektrische energie als een hernieuwbare en goedkope energiebron verdoezelt de duistere kanten van het internationale waterbeheer van de Mekong-rivier. Door middel van een performatieve installatie laat Emmie Massias zien wat de macht is van de hydro-elektrische dam, en hoe het gedeelde waterbronnen verovert en er controle over houdt. 

Leer meer over Requiem for a River bij de Graduation Show van Design Academy Eindhoven in Microtuin.

IF YOU WORK FOR A LIVING by STEFANO FUSANI
De grootste concentratie kassen in Europa bevindt zich in Almería (Spanje). Ongeveer twintig procent van de mensen die hier werken, zijn ongedocumenteerde arbeidsmigranten die in de sloppenwijken van het gebied wonen. In de film If You Work for a Living wordt het industriële erfgoed van het gebied onderzocht: het werd namelijk regelmatig als decor gebruikt voor westerns. 

Leer meer over If You Work for a Living bij de Graduation Show van Design Academy Eindhoven in Microtuin. 

 

Formafantasma nodigt je uit om meer te leren: neem de tijd om deze en zoveel mogelijk andere afstudeerders van Design Academy Eindhoven te bezoeken.Â