Zoeken

Sluit zoeken
Ga naar vorige pagina

Renault

De huidige energietransitie wordt gekenmerkt door een schaarste aan grondstoffen. De ambitie van Renault is om het aandeel gerecycled materiaal aanzienlijk te vergroten bij het ontwerpen en produceren van nieuwe auto's. Om vooruitstrevende, verantwoordelijkere en veiligere mobiliteit beschikbaar te maken voor zoveel mogelijk mensen is een nieuwe kijk op auto’s en hoe we die gebruiken vereist. De samenwerking met Dutch Design Foundation is voor het merk Renault daarom heel waardevol. Tijdens Dutch Design Week draagt Renault actief bij aan het duurzame karakter van het evenement met de Design Rides. Daarmee worden bezoekers volledig elektrisch naar alle locaties in Eindhoven gebracht.

Realisatie van koolstofneutrale, veilige en inclusieve mobiliteit vereist een nieuwe kijk op auto’s. De ambitie van Renault is om moderniteit en innovatie te belichamen in technologie, energie- en mobiliteitsdiensten in de auto-industrie en daarbuiten.

Renaulution

Renault Group is een historisch mobiliteitsmerk en pionier van elektrische voertuigen in Europa. Het merk heeft altijd innovatieve voertuigen ontwikkeld. Met het strategisch plan ‘Renaulution’ is Renault begonnen aan een ambitieuze, waarde genererende transformatie op weg naar een competitief, evenwichtig en geëlektrificeerd productaanbod. De vier merken Renault, Alpine, Mobilize en Dacia vormen daarin de pijlers. De ambitie is om moderniteit en innovatie te belichamen in technologie, maar ook in energie- en mobiliteitsdiensten in de auto-industrie en daarbuiten. 

Duurzaam ontwerpen en produceren

Recycling speelt een belangrijke rol bij het realiseren van duurzame mobiliteit. Renault Group heeft op zowel industrieel als Europees niveau een leiderspositie voor ogen in de circulaire automotive economie. Het bedrijf streeft ernaar dat tegen 2030 minstens 33% van de gebruikte materialen gerecycled is. De nieuwe Renault Scenic E-Tech electric baant de weg, met tot wel 24% van zijn massa afkomstig uit recyclingstromen. Aan het einde van zijn levensduur is 90% van de auto – inclusief de batterij – recyclebaar.

Een tweede leven voor batterijen

Renault Group is de eerste autofabrikant die werkt aan de volledige levenscyclus van de batterij. Er is een solide expertise ontwikkeld in het verlengen van de levensduur en het hergebruiken van batterijen. Als de capaciteit van de batterij daalt onder het vereiste niveau voor de auto, krijgt die een tweede leven. De batterij is dan namelijk nog uitstekend bruikbaar in stationaire opslagsystemen voor woningen of kantoorgebouwen of voor mobiele systemen, zoals in vaartuigen, koelunits en machines.

Op weg naar koolstofneutraliteit

Renault Group op weg om een bedrijf van de volgende generatie te worden, dat zich richt op het creëren van zowel economische waarde als ecologische en sociale waarde. Daarom streeft het bedrijf ernaar om al in 2025 CO2-neutraal te opereren in de drie ElectriCity-fabrieken, in 2030 in alle fabrieken in Europa en in 2050 in alle fabrieken wereldwijd. Maar de ambitie stopt daar niet: Renault Group streeft naar volledige koolstofneutraliteit in Europa tegen 2040 en wereldwijd tegen 2050.