Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma archief

(Archief) Little Big Futures

Een interactief klaslokaalspel voor gezonde discussies en urgente vraagstukken.

Dit project was onderdeel van DDW 2023
Teenagers in Badalona mapping their perceptions — © Little Big Futures

Interactief bordspel met digitaal gefabriceerde tools, laat 12+ kinderen percepties over klimaat, gender, mentale gezondheid etc. in kaart brengen om echo chambers tegen te gaan. MDEF-programma.

Het bestrijden van echo chambers en het navigeren door mondiale aangelegenheden.

Gezien de groeiende populariteit van sociale media en het effect ervan op echo chambers, worden kinderen steeds meer blootgesteld aan bevestigende meningen van ouders en leeftijdsgenoten. Debatten bevorderen verschillende denkbeelden en laten zien hoe gedachten kunnen evolueren. Kinderen missen vaak tools om inclusieve toekomstscenario's te bedenken voor wereldproblemen. Ontwerpers willen DIY hulpmiddelen creëren voor docenten om in 1-uur durende lessen gezonde debatten en besprekingen over de wereldsituatie te faciliteren. Hoe kunnen we dit geïntegreerde systeem ontwerpen?

Reproduceerbare, schaalbare en toegankelijke hulpmiddelen voor docenten.

Digitale hulpmiddelen zoals sociale media bevorderen het ontstaan van echo chambers in plaats van het verwelkomen van uitdagende meningen en het tonen van diversiteit in denken. Naarmate kinderen opgroeien tot volwassenen, waarbij sociale media steeds meer de norm voor communicatie wordt, zijn hulpmiddelen nodig om deze filterbubbels te bestrijden, vooral in onderwijsomgevingen zoals klaslokalen.

Bovendien bestaat er een kans om technologie in de klas te benutten om kinderen te leren over toekomstig bewustzijn (futures literacy) en specifieke ruimtes binnen de lestijd te creëren om samen met hun leeftijdsgenoten toekomstscenario's te bedenken en te verbeelden.

Er is een mogelijkheid om een set hulpmiddelen te maken die gemakkelijk gerepliceerd, toegankelijk en schaalbaar is voor docenten, die lokaal kunnen worden gefabriceerd met behulp van Fab Lab-hulpmiddelen. Vanuit het inhoudelijke perspectief stellen we ons ook voor dat we voortdurend co-creëren met onderwijsleiders, schoolhoofden en belanghebbenden om onderwerpen te integreren die academisch relevant zijn en ook rekening houden met opkomende toekomstscenario's.

Ons onderzoeksproces en pilootproject van samen creëren op scholen in Badalona.

Voor ons onderzoeksproces hebben we een combinatie gebruikt van digitale fabricage, waardoor we konden bouwen en denken terwijl we onze fysieke prototypes verfijnden, en betrokkenheid van de gemeenschap, waardoor we samen met docenten en kinderen in klaslokaalomgevingen werkten met verschillende workshop-formaten.

Om ons concept te evalueren, hebben we samengewerkt met een lokale school in het district Badalona in Barcelona en een pilot uitgevoerd in de vorm van een samenwerkende workshop. Het doel van deze workshop was om feedback te verzamelen van studenten over hun ervaringen met het Perception Board als hulpmiddel in de klas. Om de haalbaarheid van ons idee te beoordelen, hebben we een geprinte papieren versie van het perception board gemaakt en verspreid voor testdoeleinden.

Ons uiteindelijke doel met dit hulpmiddel is het bevorderen van kritisch denkvermogen bij studenten. Door actief bezig te zijn met het perception board worden studenten gestimuleerd om verder te gaan dan passieve acceptatie van informatie. In plaats daarvan leren ze bewijs te zoeken voor en tegen verschillende kwesties, zodat ze hun eigen oordeel kunnen vormen.

Play video

Cardboard version of Perception Board for Pilot — © Little Big Futures

Students designing futures through collage-making — © Little Big Futures

Building first prototype of Perception Board — © Little Big Futures

Speaker Mic to be used with Perception Board