Verliezen of winnen we tijd met het verstrijken van de jaren? Maakt fysieke aftakeling ons kwetsbaar of is het dé drijfveer om te creëren, te filosoferen, te vernietigen en opnieuw te beginnen...? Dit is wat MAISON the FAUX zich met het indrukwekkende TIMELESSTIME afvraagt bij MU Hybrid Art House.
Story Ride
Tijd en tijdloosheid, tijdgebrek en eeuwigheidswaarde, staan centraal in TIMELESSTIME, de grootste solopresentatie die MAISON the FAUX tot nu toe heeft samengesteld. Hierin komen al hun ervaring met scenografie en mode, beeldende kunst en performance, digitale cultuur en choreografie samen. Op gezette tijden laten performers landschappen vol steen, rubber, stro en groen tot leven komen, het publiek meezuigend als in een story ride zonder begin of eind op golven van creatie en verval. Deze uitgesproken karakters en hun avatars houden bezoekers op gezette tijden een spiegel voor. Wachtend, worstelend of wervelend, schakelend tussen uitputtingsslag en lethargie, betrekken ze iedereen in hun ogenschijnlijk eindeloze zoektocht.
Tijdperken
Tien jaar alweer viert MAISON the FAUX het hier en nu. In de mode, in theaters en musea, met spraakmakende installaties. Niet om het verleden te ontkennen, de toekomst te verheerlijken of met angst tegemoet te zien, maar om onze denkbeelden over tijd en identiteit en alle verstarrende systemen die ermee gepaard gaan te doorbreken. Zo ook in TIMELESSTIME waarbij ze de werkelijkheid in een vijftal scènes onder druk zetten. Deze 'tijdperken' zijn ontworpen vanuit het besef dat we hoe dan ook zullen verdwijnen. Toch weten ze soms de tijd even stil te zetten, het verval te stoppen en het leven te laten stollen, totdat alles weer opnieuw begint.
Met TIMELESSTIME brengt MAISON the FAUX meerstemmige waarden en betekenissen bij elkaar. Juist omdat we aan de ene kant in steeds hermetischer bubbels van elkaar verwijderd raken en aan de andere kant door razendsnelle technologie verbonden zijn, waardoor we alle gevoel voor tijd en plaats verliezen. We leven als het ware in een space of flows en een timeless time, zoals cultuursocioloog Manuel Castells het ooit verwoordde. Op deze begrippen bouwt MAISON the FAUX vrij interpreterend voort door 'tijdlozetijd' tastbaar te maken.
Simulatie
Als kunstenaars/ontwerpers zijn Tessa de Boer en Joris Suk, de beide makers achter MAISON the FAUX, geobsedeerd door het neppe, de simulatie en het geconstrueerde. Wat maakt het echte echt en oprecht, en het artificiële FAUX? En wie bepaalt dat? Is FAUX bovendien niet ook een vorm van 'queer timing', zoals Jack Halberstam het ooit definieerde: een vorm van verzet tegen het idee van lineair voortschrijdende tijd die heersende systemen als kapitalisme, heteronormativiteit, witheid en validisme versterkt. FAUX als een andere tijdsbeleving die het leven voorstelt buiten de heersende 'burgerlijke patronen' van geboorte, volwassenheid, werk, reproductie, succes en een zo lang mogelijk leven.
Tijdens DDW23 zijn er live performances op zat 21, zon 22, woe. 25, don 26, vrij 27, zat 28 en zon 29 oktober van 14:00 tot 17:00 uur
Op vrijdag 27 oktober tijdens DDW hosten we een speciale TIMELESSTIME TIRELESS TREATNIGHT vanaf 20.00 uur tot middernacht