We moeten beter voor de aarde zorgen. Als ondernemer wil Schipper Bosch graag een voorbeeldbedrijf en inspirator zijn in de transitie naar een duurzamere wereld. Om deze missie tastbaar te maken hebben ze, samen met ontwerpers Dana Dijkgraaf & Floris Schoonderbeek, duurzame protestsjaals ontwikkeld.
Field Station live bij de Dutch Design Week
Tijdens de Dutch Design Week zetten zij het project Warm Protest op een interactieve manier voort. Het Field Station, een zelfvoorzienende en mobiele werkplaats gecreëerd door Studio Floris Schoonderbeek, op het Ketelhuisplein vormt de basis. Van hieruit gaan ze in gesprek met de DDW community om nieuwe perspectieven te verzamelen. Welke onderwerpen moeten we bespreken? Welke veranderingen wil je zien voor een betere toekomst? En hoe kunnen we deze veranderingen bewerkstelligen? Onderwerpen zoals biodiversiteit, inclusiviteit of zelfs futuristische ideeën zoals leven op Mars zijn allemaal welkom. Voel je vrij om deel te nemen aan het gesprek. Uitgenodigde ambassadeurs delen hun gedachtegoed ter inspiratie.
Ze zullen in het laatste weekend de DDW afsluiten met een nieuw ontwerp dat ter plaatse is gemaakt door Dana Dijkgraaf en gecureerd door Floris Schoonderbeek en Schipper Bosch. Het ontwerp zal vervolgens live worden zeefdrukt door professionals met behulp van biologisch afbreekbare inkten. Door deze methodiek leggen zij vast wat er leeft onder de creatieve community op de Dutch Design Week. Doe je ook mee aan het gesprek over een betere morgen?
Een project met meerdere lagen
Warm Protest is gestart met kleurrijke sjaals met drie waardevolle boodschappen:
1. 'Doei Groei': Doe meer met minder. Elke dag dat we doorgaan op dezelfde oude manier, verslechteren we ons bestaan.
2. 'Symbioceen daar gaan we heen': Het is tijd voor een wereld waarin er een balans is tussen mensen, natuur en technologie.
3. 'Wij eisen ijs': Niet alleen voor de ijsberen, maar ook voor onze kinderen. We moeten klimaatverandering tegengaan, met zijn allen.
Deze sjaal, die je draagt en je omarmt, maakt de boodschap letterlijk tastbaar en daarmee onderdeel van je dagelijks leven. Met elke keuze herinnert de sjaal je eraan dat je een duurzame(re) keuze kunt maken. Het geeft ook de boodschap door: door de sjaal te dragen, maak je een statement en geef je opening voor discussie. Zo gaan we samen op weg naar een betere wereld. Een zoektocht vol kleine stappen en grote ambities. Naast sjaals zijn er ook truien gemaakt, zodat jij je ook op de koude dagen kan inzetten voor een waardevol gesprek en het maken van een statement.
Een brede samenwerking
Voor de productie van de sjaals is er nauw samengewerkt met modeontwerper Sjaak Hullekes (Hul le kes). Hij richtte Hul le Kes op samen met modeontwerper Sebastiaan Kramer als reactie op het snelle tempo en vervuilende praktijken van de mode-industrie. Door middel van urban mining verzamelden ze tweedehands lakens en hergebruikten deze tot sjaals in hun studio. Marieke Holthuis en Diederik Verbakel van BrightWhiteStudio - een internationaal opererende ontwerpbureau gespecialiseerd in mode - hebben de sjaals voorzien van de kleurrijke zeefdruk met ecologische inkten op waterbasis. Voor de truien werd samengewerkt met Twee Jongens (Amsterdam).