Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma

Crafted Connections

Hoe kan ambacht worden ingezet om samen te werken met de natuur?

Companion Species Cabinet — © Marte Mei

Tijdens de tentoonstelling wordt een boomstam door een ambachtsman verwerkt tot een meubelstuk. Houten puzzelstukken worden gecombineerd met keramische delen die zijn geglazuurd met houtas. Samen vormen ze een kast, die de interactie tussen ambacht en natuurlijke processen verkent.

De maakbaarheid van bos

Vakmanschap begint niet in de werkplaats, maar in het bos. Door de bossen zorgvuldig aan te planten, te beheren en te kappen, wordt er een natuurproduct ontworpen terwijl het groeit. Zo is Staatsbosbeheer opgericht met als doel bossen te beheren met een zo bruikbaar mogelijke homogene houtopbrengst als uitkomst. Inmiddels groeien de bossen harder dan ze gekapt worden. Ook verandert het collectieve beeld van bomen als grondstof in het erkennen van bossen als een autonoom systeem met rechten en hoge ecologische en intrinsieke waarde. Hoe verhouden we ons tegenover deze verschuiving, in een tijd waarin de zoektocht naar duurzame en lokale materialen steeds urgenter wordt?

Van Hout naar Meubel, tijdens de Tentoonstelling

In "Crafted Connections" wordt het idee onderzocht dat ambacht kan worden ingezet om samen te werken met de natuur. In plaats van het gebruik van homogeen plank-hout, past de ambachtsman zich aan de unieke kenmerken van het gespleten hout aan, waarbij de natuurlijke eigenschappen leidend zijn. Tijdens de tentoonstelling wordt een boomstam omgevormd tot een meubelstuk van houten en keramische puzzelstukken, geglazuurd met hout-as, als fysieke representatie van de wisselwerking tussen mens en natuur. Het hout wordt door de ambachtsman passend gemaakt voor de keramische elementen zodat deze als puzzel kunnen worden gecombineerd zonder gebruik te maken van spijkers, schroeven of lijm. De onderdelen zijn van elkaar afhankelijk net zoals bomen en planten in een bos elkaar beïnvloeden - en worden beïnvloed - door de beheerkeuzes van de mens. Het project roept op tot een heroverweging van de verhoudingen tussen mens en natuur, waarbij de ambachtsman, zowel de beheerder als houtbewerker, niet langer als gebruiker van hout wordt gezien, maar als een deelnemer in een groter natuurlijk proces en breder ecologisch netwerk.

Over de makers

Dit project brengt twee makers samen met beide een eigen benadering van ambacht. Marte Mei, een ontwerper en keramist uit Amsterdam, werkt volgens haar ‘Land-Allyship’methodiek, waarbij ze streeft naar een bondgenootschap met de natuur door samen te werken met meer-dan-menselijk leven in haar ontwerpprocessen. In "Crafted Connections" verkend ze hoe ontwerp duurzaam bosbeheer kan aanmoedigen door als maker te reageren op de natuurlijke eigenschappen van materialen die groeien in bossen waar biodiversiteit boven productiviteit wordt gesteld. Samen met Rutger van Studio van der Zee, een houtambachtsman die zijn meesterproef in Oostenrijk heeft afgelegd. Van der Zee staat bekend om zijn sculpturale meubelstukken, waarin hij een balans zoekt tussen meesterlijk vakmanschap en de intrinsieke eigenschappen van het hout waarmee hij werkt. De samenwerking tussen Rutger en Marte is begonnen bij de tentoonstelling WOODLAND in Schloss Hollenegg, waar de eerste iteratie van hun hout/keramiek kast werd tentoongesteld. Om dit project, of meer van hun werk te zien kan je een van de websites bezoeken die gelinkt staan in dit proef.

Over Marte Mei x Studio van der Zee

Marte Mei is een ontwerper uit Amsterdam. Ze maakt objecten en ruimtes op basis van locatiespecifiek onderzoek. Ze werkt volgens haar Land-Allyship-methodiek om allianties te vormen met meer-dan-menselijk leven. Rutger van der Zee is een Nederlandse ambachtsman gevestigd in Tirol, Oostenrijk, waar hij zijn meesterproef in houtbewerking heeft afgerond. Hij maakt op maat gemaakte en sculpturale meubelstukken.

Splitting DDW logs in the forest — © Filmstill: Adrian Levander and Jakob de Tobon

Splitting logs in the forest — © Adrian Levander and Jakob de Tobon

Plant ash to ceramic glaze — © Marte Mei

Rutger van der Zee splitting logs — © filmstill: Adrian Levander and Jakob de Tobon

Partners