De tentoonstelling brengt Aslanishvili’s interdisciplinaire en collaboratieve werk samen, dat de veelomvattende regimes van infrastructureel bestuur onderzoekt. Hierbij wordt gekeken naar hoe havens, spoorwegen en slimme steden functioneren als technologieën van burgerschap en soevereiniteit.
Disrupting Connectivity
Aslanishvili’s experimentele documentaires Scenes from Trial and Error*(2020) en A State in a State (2022) verweven intieme verhalen en geopolitieke narratieven uit de Kaukasus- en Kaspische regio’s met macro-infrastructurele transformaties. De films keren zich tegen de grote beloften van connectiviteit en dagen het dominante beeld van de nieuwe Zijderoute uit. Ze onthullen de complexe geopolitieke netwerken en de extractieve processen achter de infrastructuur, terwijl ze de sociale structuren belichten die langs de transportroutes ontstaan. De films onderzoeken de potentie van deze structuren om duurzame, transnationale banden te smeden tussen de mensen die daar leven en werken.
De tentoonstelling toont Aslanishvili’s nieuwe filmische project The Mountain Speaks to the Sea (2024) in een dynamisch videolandschap ontworpen door architect Natalia Nebieridze. Deze experimentele tweekanaals documentaire reconstrueert gefragmenteerde verhalen over arbeid en leven, tegen de achtergrond van mondiale energievraagstukken.
Social and Geological Landscapes
De film volgt de rivieren van de Zuidelijke Kaukasus, van de bergen tot aan de Zwarte Zee, en brengt de materiële en sociale infrastructuren in kaart door de wisselende seizoenen heen. Het project culmineert in het gezamenlijke EU-Georgië-initiatief om ’s werelds langste hoogspanningsnetwerk onder de Zwarte Zee te bouwen, met als doel de EU minder afhankelijk te maken van Rusland voor data- en energietransmissie. Door persoonlijke en verre geschiedenissen te verweven met mythen en toekomstperspectieven, onderzoekt de film hoe energie-infrastructuren niet alleen de sociale en geologische landschappen hervormen, maar ook de opbouw en afbraak van staatsgrenzen en staatsstructuren.
Partnerships:
Het project wordt ondersteund door het Italian Council-programma (2024), gepromoot door de Directorate-General for Contemporary Creativity of the Italian Ministry of Culture, Critical Media Lab HGK Basel FHNW, University of Arts Berlin, Graduate School UdK Berlin, Kommission für künstlerische und wissenschaftliche Vorhaben (KKWV) Berlin, E.A. Shared Space Tbilisi, Cultuur Eindhoven en Mondriaan Fonds. 

Over Tekla Aslanishvili
Tekla Aslanishvili is een kunstenaar, filmmaker en essayist, gevestigd tussen Berlijn en Tbilisi. In 2009 voltooide ze haar studie aan de Tbilisi State Academy of Arts en behaalde een Master of Arts aan de Universität der Künste in Berlijn in de richting Experimentele Film en Nieuwe Media. Haar werk is internationaal vertoond en tentoongesteld in onder andere: Berlinische Galerie; SculptureCenter, New York; Taipei Biënnale 2023; MCAD - Museum of Contemporary Art and Design, Manila; Wiels, Brussel; Eye Filmmuseum, Amsterdam; Schirn Kunsthalle, Frankfurt; Transmediale 2023, Berlijn; Loop Festival / Museu Tà pies, Barcelona; NTU Centre for Contemporary Art, Singapore; Neue Berliner Kunstverein; 14e Baltische Triënnale; Tbilisi Architecture Biënnale; Kortfilmfestival Oberhausen; Kunsthalle Münster. Ze was in 2019 Digital Earth fellow, genomineerd voor de Ars-Viva Kunstprijs 2021, en ontving de Han Nefkens Foundation – Fundació Antoni Tà pies Video Art Production Award in 2020. Momenteel is Aslanishvili postdoctoraal fellow aan het Berlin Centre for Advanced Studies in Arts and Sciences (BAS) aan de Universität der Künste in Berlijn.