TU/e innovation Space co-creëert de universiteit van de toekomst om voorbereid te zijn op de maatschappelijke uitdagingen van morgen. We nodigen je via een speelse interactie uit om je onder te dompelen in deze universiteit en bij te dragen aan de transformatie van onderwijs en de maatschappij.
Wat is TU/e innovation Space?
TU/e innovation Space is het expertisecentrum voor Challenge-Based Learning (CBL) en ondernemerschap aan de TU/e, een leerplek voor onderwijsinnovatie en een open community waar studenten, onderzoekers, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties kennis kunnen uitwisselen en verantwoorde oplossingen kunnen bedenken voor de complexe uitdagingen in de wereld.
In 2021 won TU/e ​​innovation Space de 1e Nederlandse hoger onderwijsprijs. In nauw overleg met het College van Bestuur en de Deans Bachelor College en Graduate School van TU/e heeft ​​innovation Space met het prijzengeld het project ‘Universiteit van de Toekomst’ geïnitieerd.
Waarom is verandering nodig?
Als we kijken naar het technische onderwijs van vandaag en de weg voorwaarts, hebben studenten meer nodig dan alleen disciplinaire kennis om voorbereid te zijn op de maatschappelijke uitdagingen van de toekomst. Ze hebben transdisciplinaire vaardigheden nodig, om te weten hoe ze met elkaar moeten samenwerken en hoe ze met andere disciplines moeten communiceren. Daarnaast wordt breed gedragen dat er een intensievere verbinding moet zijn met de ecosystemen rondom de universiteit, samenwerking met experts uit de industrie en gepersonaliseerde leertrajecten in een diverse, inclusieve en toegankelijke leeromgeving.
Universiteiten zijn een steeds belangrijkere speler in innovatie- en ondernemersecosystemen. De structuur van de universiteit is echter niet aangepast aan deze nieuwe rol. Om strategische partnerships met externe partijen te realiseren, en om binnen de universiteit te kunnen innoveren, moet de universiteit ook interne institutionele transformaties doorvoeren. Om de ingenieurs van de toekomst op te leiden, wil de TU/e een universiteit creëren waar studenten, docenten, onderzoekers en (industrie)partners samen werken en leren als een levenslange praktijk.
De Universiteit van de Toekomst
In het Universiteit van de Toekomst project visualiseren en concretiseren we de TU/e van 2050. Er zijn veel vragen die beantwoord moeten worden. Hoe ziet de universiteit van 2050 er concreet uit? Hoe zal deze toekomstige universiteit worden geoperationaliseerd? Hoe ziet het educatieve traject eruit? Hoe verwerven studenten hun essentiële competenties? Hoe definiëren we de 'grenzen' van de universiteit in de context van het grotere ecosysteem? Dit zijn enkele voorbeelden van de vragen die het project wil beantwoorden. Dit doen we vanuit de volgende drie perspectieven: de manier van leren van studenten, de universiteit als organisatie en de samenwerking in het ecosysteem.
In dit project staat co-creatie met belanghebbenden van binnen en buiten de TU/e centraal, om de ideeën van een breed scala aan relevante partijen vast te leggen. De perspectieven van (inter)nationale peers en partners zijn hierbij waardevol en bieden de mogelijkheid voor alle betrokkenen om van elkaars initiatieven, ideeën en visies te leren en biedt belanghebbenden de mogelijkheid om deel uit te maken van deze visionaire verkenning die tot doel heeft de toekomst vorm te geven. van de academische wereld.