Het Patronen Project is een educatief project waarbij leerlingen wiskunde toepassen op het maken van shirts. Door metingen en geometrie te gebruiken, ontwerpen en tekenen ze naaipatronen om hun eigen t-shirt te maken. Dit project is nu uitgewerkt tot een interdisciplinair NLT-project over textiel.
Wiskunde Educatie
Wiskunde is een abstract vakgebied en dit zorgt er vaak voor dat mensen zich losgekoppeld voelen van de berekeningen die ze uitvoeren, omdat de betekenis in de echte wereld mist. In tegenstelling tot andere wetenschappelijke vakken zoals biologie, scheikunde en natuurkunde, die vaak praktijkgerichte projecten bevatten, is wiskunde op dit gebied achtergebleven.
Naaipatronen tekenen
Tegelijkertijd vond ik textiel en naaien altijd een technische discipline. Ik raakte geïnteresseerd in naaipatronen, de 2D-stukken die uit de stof worden geknipt om een ​​kledingstuk te maken. Voor mijn Industrial Design Bachelor afstudeerproject begon ik te onderzoeken of ik de wiskundige theorie van de middelbare school kon toepassen om de patronen van een shirt te tekenen. Dit bleek een interessante exploratie te zijn, omdat het maken van een shirt een zeer creatief gebruik van geometrie mogelijk maakt.
Van daaruit ontwikkelde ik een educatief project rond het tekenen van naaipatronen. Waarbij studenten moeten uitzoeken welke berekeningen ze moeten doen om de juiste vormen en lengtes te krijgen om patroondelen te maken die op elkaar passen en een shirt dat om hun lichaam past. Omdat shirts veel verschillende ontwerpen kunnen hebben, is er ruimte om geometrische patroonvormen te verkennen.
NLT module: Fast Fashion
Na mijn afstuderen heb ik dit project verder ontwikkeld tot een interdisciplinair praktijkgericht project module voor de NLT vereniging, genaamd Fast Fashion. Niet alleen het wiskundig patroontekenen is een onderdeel van deze projectmodule, maar ook het hele proces van het maken van textiel is opgenomen, waar veel scheikunde en biologie bij betrokken is.