Jeroen Icks onderzoekt onze gedragingen en levensstijlen in een kapitalistische wereld ons vervreemden van de natuur en onszelf. Zijn werk reflecteert op de absurde realiteit waarin de mens zowel dader als slachtoffer is. Icks bekritiseert het consumentengedrag en de angst aangewakkerde samenleving.
Waarom
Grote technologiebedrijven ontwerpen hun platforms om zoveel mogelijk privégegevens te verzamelen, zoals het koopgedrag, locaties en politieke voorkeuren van hun gebruikers. Deze gegevens worden verkocht en gebruikt om individuen te beïnvloeden zonder hun volledige bewustzijn. Dit is een vorm van digitale mensenhandel, waar internetgebruikers zich door het toenemende gebruik van het internet nauwelijks van bewust lijken te zijn.
Tijdens mijn onderzoek ontdekte ik dat het verhandelen van digitale gegevens kan worden gezien als mensenhandel. Theoretisch gezien is dit een correcte term. In de praktijk associëren mensen mensenhandel echter met problemen in de fysieke wereld, zoals misbruik of uitbuiting. Maar het zijn de grote technologiebedrijven die gebruikers misbruiken en uitbuiten in de digitale wereld. Daarom denk ik dat er door het toenemende internetgebruik meer bewustwording nodig is rondom digitale mensenhandel.
Hoe
Het kunstwerk ‘You Are the Product’ bevindt zich op het snijvlak van kunst en reclame. Vanuit het perspectief van de kunstwereld kan het project worden gezien als een provocatief werk dat vragen stelt bij de feitelijke digitale mensenhandel. Vanuit de reclamewereld kan deze advertentie, wanneer gepromoot binnen de context van sociale media en het internet, bijvoorbeeld door overheden worden gebruikt om de aandacht te vestigen op het feit dat we ons allemaal bewuster moeten zijn van onze privégegevens.
Wat
Mijn onderzoek resulteert in de praktijk in een hybride tweeluik.
Ik heb een digitale campagne gecreëerd waarin ik mezelf plaats, surfend op mijn telefoon, in een productverpakking die aantrekkelijk is voor Big Tech-bedrijven, in situaties waarin mensen vaak hun telefoon gebruiken. Bijvoorbeeld terwijl ze op de bus wachten. De campagnetekst “You Are the Product” is in het Engels, omdat dit de meest gebruikte taal op het internet is. Het zet de kijker aan om na te denken over hun eigen datagebruik.
Tijdens de Dutch Design Week komt ‘You Are the Product’ tot leven. De digitale advertentie verandert in een interactieve live-advertentie, die verwijst naar mijn onderzoek. Ik haal de advertentie letterlijk één-op-één uit de digitale context en plaats deze in de fysieke wereld. Hierdoor wordt de digitale advertentie binnenstebuiten gekeerd. Als resultaat wordt ‘You Are the Product’ een tweeluik dat heen en weer beweegt tussen de digitale en fysieke werelden, net zoals internetgebruikers zowel fysiek als online aanwezig zijn.