Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma
Wil jij mij net zo goed leren kennen als Facebook? We spelen een spel met data die zij over mij verzamelen uit alle hoeken van het wereldwijde web.

Why :i:like Green

Design by Studio Julia Janssen

Het Facebook algoritme heeft vastgesteld dat ik geïnteresseerd ben in dingen zoals musea, sportkleding, technologie, prefecturen van Japan, The American Mathamatical Society en de kleur groen. Zeer specifieke aspecten van mijn persoonlijkheid. Maar klopt dit wel? En zo ja, hoe weten ze dat?

In onze fysieke wereld begrijpen we onze identiteit. We weten wanneer we de rol vervullen van een vriend of geliefde, professional of student, ouder of kind. We schakelen intuïtief. In de digitale wereld kennen we onze identiteit niet op die manier. Daarentegen, wie we online zijn, wordt bepaald door bedrijven en instellingen – samengesteld door data en berekend door algoritmen.

Elke klik, ‘like’, aankoop, gesprek en zoekterm wordt opgeslagen in een profiel. Dat profiel beschrijft niet enkel jouw interesses, voorkeuren, doelen, verlangens en zwaktes – het heeft invloed op jouw perceptie van de wereld. Want aan de hand van die data wordt besloten welke advertenties, producten en informatie jij te zien krijgt.

Jouw digitale identiteit wordt geconstrueerd om beter te begrijpen hoe ze je aandacht trekken (of langer vasthouden), of hoe ze je gedachten of mening iets kunnen sturen. Hoe dat profiel tot stand komt: welke data ze gebruiken en combineren, waar die data vandaan komt en hoe de algoritmen de data verwerken, dat blijft geheim.

Facebook denkt dat ik geïnteresseerd ben in de kleur groen. Dus laten we gaan onderzoeken waarom – en wat ze nog meer allemaal over mij weten.

Zoals te zien in
Partners

Studio Julia Janssen

Studio Julia Janssen creëert bewustwording voor de impact van digitalisering op onze samenleving en specialiseerde zich in data-eigenaarschap. Ze neemt haar publiek mee achter de oppervlakte van het scherm. Het online universum heeft veel te bieden, maar we staan nauwelijks stil bij de toegangsprijs. Ook op het internet; niets is gratis. Wanneer het gratis lijkt, dan ben jij het product.

Eerder op DDW
0.0146 seconds (Ketelhuisplein, 2019)
The Attention Fair (VEEM, talentontwikkeling, 2018)