Architecturale renders zijn zeer realistische beelden die door de vastgoedsector worden gebruikt. De 3D videocollage 'Where the facade bends' deconstrueert deze noch reële noch imaginaire plaatsen, en duikt in dit eigenaardige idee van het paradijs.
Voorbij het narrative van 'het goede leven'
In de architectuur, stedenbouw en vastgoed hebben 3D-visualisaties een specifieke functie. Plaatsen die nog niet bestaan worden afgebeeld door middel van zeer realistische representaties. Deze beelden houden het midden tussen een denkbeeldige wereld en een toekomst die fysiek werkelijkheid zal worden. Ze spelen een rol op verschillende momenten van de ontwikkeling van een plaats: om reclame te maken voor investeerders, om te communiceren om het publiek te overtuigen, of om een verkoopbaar verhaal te creëren. Gelukkige menselijke archetypen worden in het 'perfecte' huis geplakt, in een geïdealiseerde omgeving. De kern van deze eigenaardige praktijk van het bouwen van werelden is het verhaal van hyperperfectie, dat een strak paradijs schept, kapitalistische normen voortstuwt en vorm geeft aan onze collectieve verbeelding van wenselijke levensstijlen, steden en potentiële toekomsten.
Where the facade bends' speelt met deze noch reële noch imaginaire plaatsen. Met behulp van fragmenten van renders, stelt de 3D videocollage een nieuwe ruimte samen. Het biedt een podium voor een reis door de achterkanten, absurditeiten en breuken van zulke gladde oppervlakken.
Het proces van het maken van een 3D collage video
Where the Facade Bends' steunt op een groot archief van architecturale renders, verzameld, gesorteerd en ontleed. Meer dan vierhonderd uitsneden maken deel uit van de uiteindelijke video: mensen, gevels, bomen, luchten, openbare ruimtes, binnenplaatsen, en meer. Door deze elementen uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten, door te spelen met platte vlakken en 3D-meshes, groeide het creatieve proces samen met het theoretische onderzoek en de vertelling. De connotaties en subtiliteiten van beelden konden zo worden onderzocht, eerst werkend met papier, daarna met digitale tools. Gebouwd in een Blender-omgeving, werd de reusachtige gecollageerde ruimte deze 'out-of-time' stad, die niet probeert om het zoveelste perfecte landschap na te bootsen, maar blootlegt hoe deze beelden worden geconceptualiseerd.
Een doorlopend artistiek onderzoek naar het alledaagse leven
Dit project is gebaseerd op een interesse in steden als ruimtes van waaruit we hernieuwde manieren van samenleven en samenzijn kunnen bedenken. Het is onder meer gebaseerd op Henri Lefebvre's "Recht op de Stad" als een radicale eis voor stedelijke ruimten en plaatsen als Commons. Een eerste stap in de richting van collectieve praktijken van het alledaagse - in de stad en daarbuiten - vindt plaats in het begrijpen van de huidige situatie: wat zijn de huidige perspectieven die ons worden geboden? Wat wordt beschouwd als een goed leven of een ideale toekomst? Hoe worden deze voorstellingen gevormd door vastgoedspeculatie? Where the Facade Bends' maakt deel uit van een breder, doorlopend artistiek onderzoek dat zich richt op de dynamiek die steden en alledaagse levens vorm geeft.