Dit project volgt een zero-waste filosofie en probeert licht te werpen op een milieuvervuiling. Het resulterende materiële prototype gaat verder dan de problemen met het genereren en verwijderen van afval en pakt de problemen aan voordat ze zich voordoen, met de nadruk op materiaalontwerp
Het probleem
1. Tegenwoordig hebben we te maken met een enorm probleem van synthetisch materiaalafval, omdat wegwerp- of kortetermijnproducten zijn gemaakt van duurzame materialen. Dit zorgt ook voor grote economische verliezen als gevolg van ruwe en niet-recyclebare hulpbronnen
2. Momenteel zijn de belangrijkste materialen voor afbreekbare schuimverpakkingen afgeleid van maïszetmeel. Het produceren van wegwerpverpakkingen van voedselmaterialen is oneconomisch en zelfs onethisch, omdat er wereldwijd meer dan genoeg voedsel wordt geproduceerd om de wereldbevolking te voeden, maar zelfs 811 miljoen mensen lijden nog steeds honger
3. Een studie uitgevoerd door onderzoekers van de Yale University toont aan dat aan klimaatverandering gerelateerde depressie wordt gevoeld door maar liefst 70% van de Amerikaanse bevolking en zeer snel groeit, vooral onder schoolgaande kinderen en jongeren
Oplossing
1. Op algen gebaseerde verpakkingsprototypes zijn bedoeld om de milieuvervuiling door vast afval op zijn minst gedeeltelijk te verminderen - het materiaal is volledig biologisch en composteerbaar, omdat het alleen uit natuurlijke ingrediënten is gemaakt. Ook als deze verpakking als afval is weggegooid, wordt deze door natuurlijke processen en micro-organismen weer onderdeel van de natuur
2. De winning van de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van de verpakkingen concurreert niet met bewoonde en gecultiveerde gronden, die van groot belang zijn voor de teelt van voedselbronnen. Het primaire bindmateriaal voor verpakkingen van bioschuim is uitsluitend afkomstig van hernieuwbare mariene en oceanische hulpbronnen en algenafval in kustgebieden
3. Door het product samen met de biologisch afbreekbare verpakking op basis van algen te gebruiken, zou de consument zich niet schuldig voelen over de wereldwijde milieuvervuiling, dus dit product verbetert de psychologische gezondheid van de consument, waardoor extra emotionele en psychologische waarde wordt gecreëerd en de milieu-impact van vaste stoffen wordt verminderd afval vervuiling
Doelgroep
Uit een onderzoek in Europa bleek dat 61 procent van de consumenten de duurzaamheid van de verpakking een belangrijke factor is bij het kiezen van producten, 52 procent van de consumenten zoekt informatie op de verpakking over de recycling en de materialen waaruit deze is gemaakt, en zelfs 88 procent consumenten zijn bereid meer te betalen voor milieuvriendelijkere verpakkingen
Doelgroep:
- Europese productiebedrijven die wegwerpverpakkingen of kortetermijnverpakkingen voor hun producten gebruiken, evenals verantwoordelijke bedrijven die duurzaamheidsbeleid implementeren in hun activiteiten en geïnteresseerd zijn in duurzame verpakkingsalternatieven
- Fabrikanten van cosmetica en interieurartikelen in Europa, die producten maken van algen of zeewier
- Maatschappelijk verantwoordelijke en actieve mensen die op zoek zijn naar kwaliteit en betrouwbaarheid, hoge eisen stellen aan de producten die ze consumeren, evenals mensen die geïnteresseerd zijn in duurzame verpakkingsalternatieven, natuurlijkheid waarderen, afval sorteren en de principes van circulaire economie ondersteunen