Koninklijke Tichelaar is wereldwijd een begrip op het gebied van aardewerk en glazuren en is continue bezig met zich vernieuwen en verduurzamen. In samenwerking met drie ontwerpstudio's gaat Tichelaar op zoek naar innovatieve oplossingen om hun proces en producten te verduurzamen.
450 jaar Tichelaar
Koninklijke Tichelaar is het oudste keramische bedrijf in Nederland en wereldwijd een begrip op het gebied van aardewerk en glazuren. Door de eeuwen heen is er door Tichelaar een onschatbare bron aan kennis en kunde opgebouwd, en zijn ze altijd blijven investeren in innovatie van de ambachtelijke productieprocessen. De klei waarmee nu gewerkt wordt, is nog steeds dezelfde klei als waarmee 450 jaar geleden gewerkt werd.
Ontwerpend onderzoek
Alle drie de ontwerpstudio’s hebben als uitgangspunt een schonere (gebouwde) omgeving. De reststromen die ontstaan zijn ten behoeve van landschapsbehoud (zeeslib) en schoon drinkwater (ijzerwater) worden door de studio’s onderzocht. Met als doel ze in te zetten om het proces en de producten van Koninklijke Tichelaar samen te verduurzamen. Het derde materiaal waarmee gewerkt wordt is fijnstof uit de lucht, dit wordt ingezet als communicatief instrument, als bewustwording voor een schonere omgeving.
Open Atelier; zichtbaar, bespreekbaar Ă©n bruikbaar maken van reststoffen.
Koninklijke Tichelaar heeft zijn lab en oude fabriek opengesteld aan de drie ontwerpteams. De bestaande onderzoeken van de studio’s rondom gebruik van de reststromen zijn ingezet als aanjagers om samen met Koninklijke Tichelaar het ontwikkel- en productieproces van Koninklijke Tichelaar te bevragen en deze uiteindelijk te verduurzamen. Dit alles vond plaats in de vorm van een Open Atelier, waarin het publiek welkom was om het erfgoed en de toekomst van keramiek te beleven. Het publiek werd zich niet alleen bewust van de reststoffen en herkomst, maar werd tevens meegenomen in het proces.
Op die manier worden het proces en de reststromen letterlijk zichtbaar, bespreekbaar Ă©n bruikbaar. De onderzoeksresultaten en start van het opschalingsproces worden getoond tijdens de Dutch Design Week waar we graag in dialoog gaan.