Met What's Next Junior verlagen we de leesdrempel en zorgen we voor een positieve leeservaring voor kinderen. Door boekensuggesties te geven, verbetert What’s Next Junior op een speelse manier de taalvaardigheid van kinderen.
Waarom is dit belangrijk?
Nederlandse kinderen en jongeren lezen steeds minder vaak langere teksten en hebben steeds minder plezier in lezen. Daardoor bouwen ze minder taalvaardigheid op. Dit leidt tot minder kansen op latere leeftijd en een grotere kwetsbaarheid door bijvoorbeeld het niet kunnen lezen van formulieren, of het niet kunnen volgen van het digitale tijdperk.
Daarom hebben we What's Next Junior ontwikkeld en kunnen kinderen thuis, alleen of met hun ouders, en op school op een laagdrempelige manier boekentips krijgen. Zo hopen we het leesplezier te vergroten en de kansenongelijkheid die op latere leeftijd kan ontstaan te verkleinen.
Hoe werkt What's Next Junior?
Met de handscanner kunnen kinderen op school een boek scannen dat ze hebben gelezen of leuk vinden. Daarna geeft de applicatie een advies van andere boeken die leuk zijn om te lezen (gebaseerd op het “anderen lezen ook”-principe). De suggesties zijn gekoppeld aan de collectie van die school.
Thuisgebruik van What's Next Junior is ook mogelijk. Ouders en leerkrachten kunnen de applicatie ook gebruiken om bijvoorbeeld het volgende leesboek te vinden. Ze kunnen de auteur en/of titel van een boek intypen. De suggesties van deze versie voor thuis zijn gekoppeld aan de collectie van de Bibliotheek Eindhoven in de Witte Dame.
Wie heeft What's Next Junior gemaakt?
De Bibliotheek Eindhoven en Garage2020 hebben samen met Salto, Korein, GGZ BZO, CQM, Edux, Smart Start, de Koninklijke Bibliotheek, SIDN Fonds, Gemeente Eindhoven, leerkrachten, ouders en kinderen de applicatie ontwikkeld die kinderen boekenadvies geeft: What's Next Junior. Zoals je ziet is het project het resultaat van een fijne samenwerking en waarbij de kinderen en hun ouders en leerkrachten deel uitmaken van de ontwikkeling. We willen niet iets creëren vóór kinderen en hun ouders en leerkrachten, we willen iets mét hen creëren. Het moet een oplossing zijn voor de uitdagingen die ouders met kinderen of leerkrachten hebben en hoe kunnen we de oplossing beter realiseren dan door het samen te ontwerpen.