Kunnen historische objecten antwoorden geven in onze huidige zoektocht naar verduurzaming? Het Tropenmuseum in Amsterdam vroeg vier jonge ontwerpers te reageren op een collectiestuk naar keuze. Hun bevindingen zijn te zien in de expo Plastic Crush en tijdens DDW.
Diepe duik in het depot
Aan het zogeheten Young Talents-programma werken ontwerpers Jie Chen, Daria Biryukova, Gundega Strauberga en Lena Winterink mee. Onder begeleiding van Leonne Cuppen, initiatiefnemer van The Embassy of Rethinking Plastic, en het museum, doken ze het depot in en lieten hun oog vallen op een object uit de tentoonstelling Plastic Crush. De ontwerpers onderzochten met welke materialen en ingrediënten mensen in het verleden werkten, maar ook de verhalen die de objecten bij zich dragen. En wat de dromen van de ontwerpers en gebruikers van toen waren. Deze kenmerken dienden als inspiratie voor nieuw werk.
Van maakbare natuur tot de waarde van kleuren  
Aan de hand van een DIY-pakket van plastic bloemen uit Turkije uit de jaren tachtig, reflecteert Gundega Strauberga op de maakbaarheid van de natuur en presenteert een kunstmatige tuin en winkel ineen. Daria Biryukova onderzoekt de waarde van kleuren met een set synthetische kleuren uit 1983, gebruikt om schaduwpoppen te kleuren voor een Karagöz theater in Turkije. Ze interviewde diverse experts en toont acht kunstwerken met acht unieke kleuren, zowel synthetisch als natuurlijk.
Verhalen achter en herkomst van objecten
Jie Chen gebruikt een 19e-eeuwse draagmand met waterkruik en een bamboetelefoon uit Indonesië als uitgangspunt om naast het verkennen van duurzaam materiaal een manier te vinden om herinneringen en verhalen die er achter schuilgaan vast te houden. Ze toont een verhalende atlas, geschreven op porseleinpapier.  
Lena Winterink koos vijf kledingstukken geproduceerd in verschillende continenten. Ze vraagt zich af welke materialen we in onze mode bij ons dragen, waar die vandaan komen en wie bepaalt welke informatie op de labels terechtkomt. Op zaal is een mantel te zien, volledig gemaakt van tientallen ‘Made in’-labels die zijn gesneden uit afgedankte kledingstukken.