Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma archief

(Archief) Innovatielabs Hackathon: Open Cultuurdata

Een zoektocht naar nieuw publiek. Wat als alle culturele live events vooraf goed vindbaar en achteraf goed doorzoekbaar en deelbaar zouden zijn?

Dit project was onderdeel van DDW 2022
Innovatielabs Hackaton: Open Cultuurdata

We bouwen samen aan een open standaard om live events aan te kondigen, digitaal te ontsluiten, te archiveren en te distribueren. Tijdens de DDW gaan 'hippies, hustlers & hackers' daarmee aan de slag en presenteren nieuwe concepten op de open publieksavond op vrijdag 28 oktober in het Microlab.

Wat is het probleem?

Door de corona-maatregelen heeft het culturele veld flink moeten improviseren om het publiek te kunnen blijven bedienen en het hoofd boven water te houden. Het aantal livestreams en registraties van debatten, voorstellingen en concerten is sterk gegroeid. Culturele instellingen zijn daarmee, soms tot hun eigen verrassing, met nieuwe publieksgroepen in aanraking gekomen. Livestreams zijn een uitgelezen bron voor het maken van een registraties van voorstellingen en concerten, die daarna duurzaam kunnen worden gearchiveerd.

Echter, er zijn een aantal limieten aan van deze nieuwe manieren van werken:

1. Ontbreken van standaarden voor zoeken en archiveren van producties. Het aanbod wordt nergens samengebracht en is nauwelijks doorzoekbaar en er wordt niet goed nagedacht over duurzame archivering.
2. Gebrek aan passende businessmodellen - livestreaming wordt vaak als 'extra taak' gezien.
3. Gebruik van platforms die niet in lijn zijn met publieke waarden voor belangrijke functies zoals kaartverkoop, streaming, cloud-opslag, publieksinteractie - de sector boet daardoor in aan autonomie.
4. Gebrek aan kennis over het maken en distribueren van livestreams en niet het juiste netwerk.

Wat is de oplossing?

In dit project Living Lab Open Cultuurdata worden bovenstaande nadelen geadresseerd en wordt gewerkt aan een duurzame manier om digitaal aanbod eenvoudig toegankelijk te maken voor een groot publiek.

NPO, Waag, Beeld & Geluid, PublicSpaces, Tetem, InScience, STRP, Pakhuis de Zwijger, ArchiXL en Dutch Composers Now hebben de handen ineen geslagen en werken, met dank aan de Innovatielabs regeling, anderhalf jaar samen in dit project om een ‘gemeenschappelijke voorziening’ te ontwikkelen waarmee live events makkelijker vindbaar, archiveerbaar en doorzoekbaar kunnen worden.

Tijdens de Dutch Design Week 2022 experimenteren we met het tussentijdse resultaat. We organiseren een tweedaagse hackathon waarin 6 teams met de hulp van mentoren op zoek gaan naar nieuwe manieren om culturele content en publiek aan elkaar te koppelen. Zij doen dit met vooraf verzamelde kalenderdata en videocontent van de coalitiepartners.

We denken aan concepten als: een nieuw soort uit-agenda over specifieke onderwerpen als kunstmatige intelligentie of experimentele jazz; een wetenschaps tv-kanaal; of een livestreamgids als alternatief voor een avondje lineair tv-kijken.

Waarom is dit interessant voor JOU?

Op de laatste avond van de tweedaagse hackathon, op vrijdag 28 oktober, organiseren wij een publieksavond in de vorm van een nachtclub. In de spectaculaire Skybar van het Microlab, kan iedereen onder het genot van een hapje en een drankje en met uitzicht over Eindhoven en het STRP-S terrein, de pitches van alle plannen bijwonen. Een jury zal samen met het publiek de beste projecten kiezen. Vervolgens kunnen de aanwezigen (jij?) zich inschrijven op de plannen en meedoen als partner, tester of het plan verder doorontwikkelen als sponsor of ondernemer. Iedereen met interesse is dus welkom.

De beste projecten zullen in het Innovatielab-traject in de loop van 2022 en 2023 doorontwikkeld worden. De eindresultaten zullen vervolgens bij de DDW 2023 gepresenteerd worden.

Zie jij kansen in deze ‘gemeenschappelijke voorziening’ die wij bouwen rondom culturele live events? Als hacker, bouwer, entrepeneur, culturele organisatie of hoe dan ook? Kom dan naar de clubavond op vrijdag 28 oktober en bouw met ons mee aan een weerbare culturele industrie.