Blue Yonder is gebaseerd op biologische ontdekkingen aan de kust van Portugal. Het onderzoekt de toekomst van het kweken van algen voor nieuwe ontwerpen. Op zoek naar oceaanblauw werden zeewaterpigmenten ontwikkeld om alteratieve kleurstoffen te onthullen als het potentieel van kleur als gegevens.
Bio-ontwerp
De discipline bio-design houdt zich bezig met het heroverwegen van strategieƫn op het gebied van materialen en energie voor duurzame innovatie.
Een engagement om af te stappen van fossiele bronnen, om oplossingen te introduceren in de toeleveringsketen en om niet-duurzame systemen een nieuwe vorm te geven. We worden uitgenodigd om een stap terug te doen en na te denken over sociale systemen en ecosystemen. De rol van design en de designer in een toekomst onder klimaatnood in vraag te stellen.
Als Bio-designer bouw je de capaciteit op om in en uit te zoomen op een systeem/materiaal, wat een sleutelrol speelt in hoe toekomstige studio's en bedrijven zullen werken. Een gezichtspunt van het onttrekkingspunt en de druk op de bron, tot de decompositie en de implicaties van het product.
Kritisch en speculatief ontwerpend onderzoek naar de toekomst van het kweken en oogsten van micro- en macroalgen voor nieuwe materialen.
Biofabricage met algen
Dit werk is gericht op de eigenschappen van algen voor nieuwe materialen, waarbij biochemische principes en technologie worden toegepast op biofabricage. Ik werk met een mix van traditionele en hedendaagse textieldruk en verftechnieken om de materiaaleigenschappen van algen te benadrukken. Van nieuwe polymeren tot fotosynthetische pigmenten.
In Blue Yonder zijn fotosynthetische pigmenten en natuurlijke kleuren toegepast op kunststoffen op basis van algen. Bioplastics zijn kunststoffen waarbij polymeren uit fossiele brandstoffen worden vervangen door plantaardige bronnen, in dit geval algen. Het materiaal werkt als een conventioneel plastic maar ontbindt in achttien maanden, in tegenstelling tot de lange levensduur van traditionele plastics.
Tijdelijke ruimten en onvergankelijkheid
De prototypes willen zich overgeven aan de vergankelijkheid en kwetsbaarheid die snelle, biologisch afbreekbare materialen oproepen en deze toepassen op plaatsen van dezelfde aard: Tijdelijke Ruimten. Als we het voorbeeld nemen van een etalage of een pop-tentoonstelling, door de korte aard van deze ruimtes, verandert het product binnen 6 maanden of minder in afval of recycleerbare goederen. Maar wat als de materialen die voor dergelijke ruimtes worden gebruikt hetzelfde efemere ritme zouden volgen? Zou het dan nog steeds voldoen aan de functionele en esthetische behoeften?
De band tussen de gebruiker en het object, geworteld in verantwoordelijkheid, wordt door deze ervaringen nieuw leven ingeblazen. De kunstvoorwerpen die ontwikkeld zijn op basis van algenbiamassa hebben de nadruk gelegd op zintuiglijke eigenschappen, tastzin, textuur... Op cognitief niveau kan het materiaal je meenemen naar een waaier van verschillende emoties, en het interessantst, nieuwe emoties, door de originele aard van de producten. Op die manier kunnen de kijker en de gebruiker op poƫtische wijze betrokken raken bij de materialiteitsbeslissing van de ontwerper.