Het doel is om de potentie van ontwerp te benutten door betere matches te maken. Uit het veld werd opgehaald dat deelnemers aan DDW vooral beter gevonden willen worden door relevante bezoekers. Dat kunnen andere ontwerpers zijn, de industrie, samenwerkingspartners of andere partijen uit het veld, maar ook overheden, beleidsmakers, het bedrijfsleven, kennisinstellingen of juist algemeen publiek.Â
Om alle verschillende type ontwerpers én de grote diversiteit aan bezoekers beter op weg te helpen, introduceert DDW daarom tien programmalijnen. Die bestaan uit verschillende ‘missies’ en ‘ontwerpperspectieven’. Daarnaast verwelkomt DDW uiteraard ook altijd groepsexposities: clusters op basis van min of meer neutrale gegevens, zoals scholen en archieven.
Design perspectives
Er zijn talloze manieren om naar het ontwerpvak te kijken; er is niet één definitie te geven van wat ontwerp is. Dutch Design Foundation (DDF, de organisatie achter o.a. DDW) is er voor het veld in de breedte – van individueel tot systemisch en van conceptueel tot toegepast. Binnen die context onderscheidt DDF verschillende ontwerpperspectieven:
- SIGNATURE & COLLECTIBLE DESIGN
Artistieke exploratie en individuele expressie liggen ten grondslag aan dit ontwerpperspectief, vertaald naar objecten en andere uitingen die poëtisch of conceptueel van aard zijn. - SPECULATIVE & SOCIAL DESIGN    Â
Ontwerpers die werken vanuit dit perspectief blinken uit in onverwachte denkrichtingen en een aanpak die buiten de gebaande paden treedt. Dit krijgt vorm in ontwerpend onderzoek of de ontwikkeling van (sociale) interventies. - PRODUCT & CRAFT DESIGN
Alles wat we gebruiken, is ontworpen. Voor al die producten en materialen zijn de meest uiteenlopende methodes, vaardigheden en kennis nodig. - SERVICE & INNOVATIVE DESIGN Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
Razendsnelle digitale en technologische ontwikkelingen roepen veel vragen op. Het antwoord van ontwerpers: grensverleggende concepten én concrete toepassingen. - INDEPENDENT & CRITICAL DESIGNÂ
Er zijn altijd ontwerpers die zich niet laten definiëren. Makers en bedenkers van autonoom en kritisch werk, dat niet zelden reflecteert op het ontwerpvak zelf.
On a mission
We zien ook dat ontwerpers steeds vaker in actie komen op grote vraagstukken, zoals de klimaatcrisis en sociale ongelijkheid. Uit wat er leeft onder ontwerpers en in de samenleving, destilleert DDF deze missies:
- ENABLING OUR THRIVING PLANET
Voor een gezonde planeet moeten ontwerpen de natuurlijke kracht van de aarde versterken, of die op zijn minst niet in de weg zitten. - CREATING OUR LIVING ENVIRONMENT
Het ontwerpen van onze leefomgeving, mobiliteit en de materialen die we daarvoor gebruiken, betekent vormgeven aan onze eigen leefbaarheid. - BOOSTING OUR HEALTH & WELLBEING
Ontwerpen die onze kwaliteit van leven structureel verbeteren – van ons voedsel tot zorg en persoonlijk welzijn – en die bijdragen aan het meest kostbare dat we hebben: onze gezondheid. - ACHIEVING OUR EQUAL SOCIETY
Om een gelijkwaardige samenleving te bereiken, moeten we systemen en interacties (her)ontwerpen die iedereen op waarde schatten. Veiligheid, inclusiviteit en verbinding staan hierin centraal. - CHALLENGING OUR DIGITAL FUTURE
Onze digitale realiteiten én toekomst worden door ontwerpers volop verkend en beïnvloed, van virtuele werelden tot kunstmatige intelligentie en van wereldwijd platform tot individuele ervaring.