Zoeken

Sluit zoeken
Ga naar vorige pagina

DDW22 Coalitions

Alleen ga je sneller, samen kom je verder: een haast afgezaagd gezegde, maar daarom niet minder waar. Zeker niet in deze tijd, waarin we bestookt worden met maatschappelijke uitdagingen op wereldschaal. Ontwerpers zijn vaak de aanjagers van noodzakelijke veranderingen. Ze bieden een verrassend perspectief, inspireren en brengen de juiste partijen samen. Want zij weten als geen ander: de wereld verbeteren, doe je samen. Met Smart Coalitions laten we projecten en initiatieven zien waarin bijzonder teamwork leidt tot broodnodige vernieuwing. Laat je inspireren!

Get Set for slimme samenwerking

Smart Coalitions sluit nauw aan op het thema van deze Dutch Design Week: Get Set. Aan de ene kant betekent Get Set dat we ons moeten schrapzetten voor de veranderingen die nodig zijn voor het aanpakken (en verder voorkomen) van huidige en toekomstige crises. Van oorlogen tot pandemieën, en van klimaatproblemen tot armoede. Aan de andere kant staat Get Set voor het ontwikkelen van de juiste mindset voor verandering. Ontwerpers, overheden, het bedrijfsleven, kennisinstellingen, maar ook mensen op individueel niveau: hoe zetten we samen onze schouders onder de vele uitdagingen die op ons bord liggen? 

Een open uitnodiging

De vele Smart Coalitions die deze DDW te zien zijn, laten zien wat je kunt bereiken als je slim samenwerkt. Dat kan op grote schaal zijn, maar juist ook op microniveau. Centraal staat het vertrouwen dat je iets kan ontdekken door het gewoon te doen. En dan het liefst samen met anderen die dezelfde vragen, principes en/of waarden hebben. De Smart Coalitions geven inzichten en inspiratie. Sommige nodigen bezoekers uit om actief een rol te spelen. In het Klokgebouw gebeurt dat heel letterlijk. Hier dagen ontwerpers bezoekers uit om na te denken hoe ze kunnen bijdragen aan de concepten die ze in de expositie zien: Heb je relevante kennis, connecties, middelen of gewoon een goed idee? Laat van je horen!

Ontdek de Smart Coalitions

Smart Coalitions zijn tijdens DDW herkenbaar aan Energizers. Dit zijn windmolentjes die symbool staan voor nieuwe energie en dingen in beweging brengen. In totaal zijn er ruim 40 voorbeelden van slimme coalities te zien op DDW. Onderaan dit artikel vind je een lijst, maar we lichten vast een paar voorbeelden uit. 

De SHIT SHOW: een reis van mond naar kont

Met de SHIT SHOW onderzoekt Fides Lapidaire hoe we de voedselkringloop echt kunnen sluiten. Bij de foodtruck Broodje Poep kunnen bezoekers een overheerlijk broodje bestellen waarvan de ingrediënten gegroeid zijn dankzij compost van menselijke poep en plas. Zo’n gek idee is dat helemaal niet. In Nederland laten we namelijk jaarlijks 35 miljoen kilo fosfaat, 110 miljoen kilo stikstof en 34,5 miljoen kilo kaliumhydroxide verloren gaan. Dit spoelen we met zijn allen gewoon door in de wc, terwijl het perfect is om gewassen mee te bemesten. Maar om menselijke uitwerpselen op grote schaal in te zetten, moeten heel veel partijen samenwerken. Projectontwikkelaars, woningcorporaties, de rioolbeheerder, boeren, en natuurlijk de mensen zelf. Want wat zou jij ervan vinden als jouw poep gebruikt wordt als mest? Fides verkent deze mogelijke samenwerkingen en de publieke opinie over dit idee in de SHIT SHOW.

Kade Clubhuis: sterker als collectief

Aan het Eindhovens Kanaal vind je Kade Clubhuis, een creatieve verzamelplaats waar een diverse groep (social) designers niet alleen een werkplaats delen, maar ook de drive om zich in te zetten voor maatschappelijke uitdagingen. Kade Clubhuis wil opdrachtgevers aanmoedigen om minder in hokjes te denken en ontwerpers meer vrijheid te geven om te spelen en ontdekken. Ontwerpers worden vaak als individu of als studio gevraagd om aan een opdracht te werken. Zonde, vindt Kade Clubhuis, want door open te staan voor een samenwerkingscollectief, kun je veel makkelijker de juiste expertises bij elkaar brengen. Tijdens DDW organiseert Kade Clubhuis A Designers Playground. Hier ontdek je diverse voorbeelden van succesvolle projecten die de ontwerpers als collectief hebben opgepakt, zoals Blik op Eindhoven: een onderzoek naar brede welvaart in de stad. Het geheime ingrediënt? Ruimte om te spelen!  

Stimuleringsfonds presents Talent

Het Stimuleringsfonds stimuleert de creatieve maakindustrie en talentontwikkeling. Daarvoor geven ze studenten en onlangs afgestudeerde ontwerpers en makers een beurs. Hun doel? Laten zien wat wat er gebeurt als ontwerptalenten de ruimte krijgen voor artistieke en professionele groei. De Smart Coalitions-factor zit ‘m hier in de benadering van de ontwerptalenten. Zij worden niet gecategoriseerd op hun specialisme, maar op het doel waar ze zich samen voor inzetten. In de expositie Stimuleringsfonds presents Talent staan vijf gedeelde thema’s centraal: Beyond Bodies, Longing to Belong, Sensing Forward, Relating to Land(schapes) en Power to the Personal. 

World Design Embassies

Slim samenwerken zit ingebakken in het concept van World Design Embassies, een programma van Dutch Design Foundation. De World Design Embassies zetten  ontwerpkracht in bij het ontwikkelen van nieuwe vergezichten en concrete oplossingsrichtingen voor maatschappelijke uitdagingen. In open coalities werken de embassies met partners en ontwerpers aan de toekomst. World Design Embassies bestaat bij de gratie van al haar partners. Partners brengen vraagstukken in, delen kennis en expertise, tonen eigen of gemeenschappelijke praktijkvoorbeelden en ontwikkelen samen het programma. Zo werkt de Embassy of Health samen met ziekenhuizen, patiëntenverenigingen, de provincie Noord-Brabant, productontwikkelaars én zowel gezonde mensen als zorgbehoevenden om de toekomst van onze zorg vorm te geven. Tijdens Dutch Design Week kun je de Embassy of Health en diverse andere embassies bezoeken.

Zeewaardig: ontwerpen voor vertrouwen

Zonder wederzijds vertrouwen geen (gezonde) samenwerking. Maar in het ontwerpproces ontbreekt dat vertrouwen nogal eens tussen designer en opdrachtgever (maar ook binnen organisaties tussen teamleden, en management). Zeewaardig onderzocht welke factoren essentieel zijn voor vertrouwen. Dat zijn wederzijds begrip, een gelijk speelveld voor alle deelnemers en een meetbaar en voelbaar resultaat. Met de installatie van Zeewaardig op het Ketelhuisplein worden ontwerpers, ambtenaren en andere professionals uitgenodigd om te reflecteren op hun vertrouwen, en om zelf hulpmiddelen te ontwikkelen om dat vertrouwen te vergroten. 

IN DE VOLLE GROND

Eindhoven groeit en gaat de hoogte in. Dat is hard nodig om te zorgen voor voldoende woonruimte en een leefbare stad. Helaas zit de bodem op sommige plekken zo vol dat zelfs nieuwe bomen geen plek meer hebben om wortel te schieten. Hoe kunnen alle belanghebben in de stad samenwerken om te komen tot een solide fundament. Of, beter gezegd, een vruchtbare bodem op samen op te bouwen? De expositie IN DE VOLLE GROND geeft bezoekers een kijkje in de fundering van de stad. Het maakt mensen bewust van wat er gebeurt onder het maaiveld, en van de tegenstrijdige belangen die spelen. Daarnaast organiseert de gemeente een verdiepend programma voor experts, belanghebbenden en andere geïnteresseerden. Sociaal ontwerpbureau morgenmakers heeft dit programma ontwikkeld. Klinkklare oplossingen of antwoorden zijn er nog niet, maar met IN DE VOLLE GROND gaat de gemeente open het gesprek aan. 

Smart Coalitions

G8
E12
E11
E1
E2
X100
H19
F8
F0
F11
A1
  • BioArt Laboratories Oirschotsedijk 14-10
    BioArt Laboratories
A2
B14
B22
B2
B2
B13
B13
C2
  • Fashion Tech Farm Zeelsterstraat 80
    Fashion Tech Farm