Ontwerpers begeleiden met Driving Dutch Design
Driving Dutch Design is een professionaliserings- en netwerkprogramma. Een initiatief van ABN AMRO, Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en Dutch Design Foundation (DDF), in het leven geroepen om ontwerpers te helpen ondernemers te worden. Het programma bestaat sinds 2012 en heeft al menig succesvol designer voortgebracht. Elk jaar zijn er 15 tot 20 kandidaten, die in de vorm van masterclasses meer leren over communicatie, financiering en profilering. Daarnaast krijgen de deelnemers het hele traject een persoonlijke coach van ABN AMRO.
What if Lab: grotere financiële onafhankelijkheid voor vrouwen
Een matchmakingplatform waarbij DDF opdrachtgevers en ontwerpers aan elkaar koppelt: dat is What if Lab. ABN AMRO is niet alleen hoofdsponsor van DDW, maar heeft voor het tweede jaar op rij ook hulp van What if Lab ingeschakeld. De opgave: ‘What if financial security is not defined by gender?’ Een maatschappelijk vraagstuk over financiële onafhankelijkheid en gelijke kansen, die 3 geselecteerde ontwerpstudio’s door middel van ontwerpkracht hebben vertaald naar de dagelijkse praktijk. De selectiecommissie heeft één concept gekozen dat op dit moment wordt ontwikkeld tot een prototype. Dit is te zien tijdens DDW21.
De deelnemende studio’s zijn Studio Tast, Afdeling Buitengewone Zaken en (ink). Alle 3 werkten vanaf mei 2021 aan een ontwerp dat de financiële onafhankelijkheid van vrouwen vergroot. De concepten werden eind juli aan een jury gepresenteerd in Circl, het duurzame paviljoen van ABN AMRO.
Ontwerpers Mitchell Jacobs en Marit van den Tempel van Studio Tast ontwikkelden een fysiek hulpmiddel voor gespreksvoering, aangevuld met augmented reality. Door het voorwerp via het scherm van je telefoon te bekijken, krijg je als gebruiker realtime informatie over financiële keuzes. Hiermee stelt het je in staat om je huidige situatie, dromen en doelen beter in kaart te brengen. Zo worden de financiële gevolgen van belangrijke beslissingen niet alleen sneller inzichtelijk, maar wordt het ook makkelijker om erover in gesprek te gaan.
De social designers van Afdeling Buitengewone Zaken geloven in de kracht van community. Hun concept, een app, biedt daarom zowel vrouwen als mannen nuttige informatie over geldzaken, maar bovenal hulp en motivatie om financiële doelen te behalen. Grote en kleine, stapsgewijs. Door deze stappen behapbaar te maken en met de community te delen, kunnen gebruikers elkaar stimuleren om financieel onafhankelijker te worden.
De derde ontwerpstudio is (ink). Oprichters Anna Noyons en Mayra Kapteyn, en social designer Leonore Snoek zien de start van het ouderschap als een cruciaal moment voor (on)gelijkheid. Ze bedachten een pakket dat werkgevers aan aanstaande moeders en vaders kunnen geven, bedoeld om ingesleten traditionele rolverdelingen te herzien. De inhoud: alles wat je moet weten over het ouderschap om werk en privé in balans te houden. Denk aan informatie over regelingen rondom geboorteverlof, thuiswerken of juist minder werken. Door gesprekken hierover te stimuleren, kunnen partners de rollen thuis en binnen hun banen met een fris blik verdelen.
Benieuwd wie er heeft gewonnen? ABN AMRO en de jury hebben gekozen voor het concept van (ink). Het uitgewerkte prototype van de box voor aanstaande ouders wordt op DDW21 gepresenteerd bij het Gelijke Kansen Paviljoen van ABN AMRO. Hoe het winnende ontwerp heet en eruitziet, maken we op een later moment bekend.