In de route Contemporary Icons vind je beloften voor de toekomst. Potentiële iconen door hun uitstekende signatuur en kwaliteit. In route ontdekken we hoe het ontwerpveld mengt met de kunstwereld, trends in het moderne verzamelen en de bedrijfswereld achter de ‘collectible design’ markt.
Het woord ‘icoon’ is afgeleid van het Griekse woord eikōn, dat 'beeld' betekent. Een beeld dat een belangrijk en duurzaam symbool draagt, variërend van een object van devotie in de Byzantijnse tijd tot de gouden boog van de fastfoodketen McDonald's. Een icoon kan een persoon of een object zijn, een gebouw, een beeld dat het teken van de tijd weergeeft, vergezeld van een reeks kenmerken die binnen een vakgebied van uitmuntende kwaliteit zijn.
Nu design weeks, festivals en beurzen van de agenda zijn gehaald, heeft de ontwerp community niet langer de mogelijkheid om haar productportfolio in fysieke vorm te laten zien.
Bij het betreden van deze nieuwe realiteit moet een model worden gevonden dat tegemoet komt aan de behoeften van een nieuwe generatie van iconen om in hun levensonderhoud te voorzien. Wat is het nieuwe kader, de praktische realiteit en de ethiek van de creatieve praktijk nu, en wat is de toekomst die mogelijk wordt gemaakt door de wereldwijde 'reset' die momenteel aan de gang is? Samen met museumdirecteur en oprichter Jeroen van Mastrigt van museum Nowhere, topontwerper en DDW ambassadeur Sabine Marcelis, David Mahyari, CEO van natuursteenbedrijf Solid Nature en kunstenaar Victor Sonna praten we over de wereld voor COVID-19 en hoe we nog steeds materiële tactiliteit kunnen ervaren in een virtueel gedreven samenleving, een nieuwe realiteit door COVID-19.
Wil je meer horen van en over deze Hedendaagse Iconen? Kom dan naar onze Contemporary Icons Talks op zondag 18 oktober.
Het woord ‘icoon’ is afgeleid van het Griekse woord eikōn, dat 'beeld' betekent. Een beeld dat een belangrijk en duurzaam symbool draagt, variërend van een object van devotie in de Byzantijnse tijd tot de gouden boog van de fastfoodketen McDonald's. Een icoon kan een persoon of een object zijn, een gebouw, een beeld dat het teken van de tijd weergeeft, vergezeld van een reeks kenmerken die binnen een vakgebied van uitmuntende kwaliteit zijn.
Nu design weeks, festivals en beurzen van de agenda zijn gehaald, heeft de ontwerp community niet langer de mogelijkheid om haar productportfolio in fysieke vorm te laten zien.
Bij het betreden van deze nieuwe realiteit moet een model worden gevonden dat tegemoet komt aan de behoeften van een nieuwe generatie van iconen om in hun levensonderhoud te voorzien. Wat is het nieuwe kader, de praktische realiteit en de ethiek van de creatieve praktijk nu, en wat is de toekomst die mogelijk wordt gemaakt door de wereldwijde 'reset' die momenteel aan de gang is? Samen met museumdirecteur en oprichter Jeroen van Mastrigt van museum Nowhere, topontwerper en DDW ambassadeur Sabine Marcelis, David Mahyari, CEO van natuursteenbedrijf Solid Nature en kunstenaar Victor Sonna praten we over de wereld voor COVID-19 en hoe we nog steeds materiële tactiliteit kunnen ervaren in een virtueel gedreven samenleving, een nieuwe realiteit door COVID-19.
Wil je meer horen van en over deze Hedendaagse Iconen? Kom dan naar onze Contemporary Icons Talks op zondag 18 oktober.